Friday, August 1, 2008

Det magiska ordet semester

Imorgon börjar min semester. Som jag har väntat, längtat, trånat över ledigheten som en hungrig hund. Men bara nu vädret håller i sig. Jag kollar väderprognoserna flera gånger om dagen och våndas..måtte det bara bli fint på semestern för annars..annars...ja annars vaddå? Annars kommer jag inte kunna slappna av? För det är väl det jag ska göra? Eller annars kommer jag inte att kunna åka runt på 35 olika platser och ha mysiga picknickar, ligga på stranden, bada, dricka öl på uteserveringar...Väderstress är bara en av de semesternojjor man drabbas av inför sista arbetsdagen.

De senaste åren har jag alltid tagit semester i augusti av flera anledningar. Dels för att studiebidraget som inkasseras i maj månad inte är det fetaste och då gäller det att komma igång med att dra in stålar så fort det bara går, och dels för att, och det är nog den största anledningen, kunna njuta av sommaren till fullo efter fullgjort jobb och innan skolan börjar på nytt. På det sättet tycker jag allra bäst kan slappna av eftersom jag inte kan tänka på några måsten, inget jobb, ingen skola...

Trodde jag ja, vem försöker jag lura? Som om jag helt plötsligt skulle kunna slappna av. Jag har rynkat på ögonbrynen åt Sydsvenskans enligt mig fjantiga reklam om paret som träffar någon som frågar vad de ska göra på semestern varpå de förstnämnda börjar rabbla upp alla möjliga möjliga och omöjliga sysselsättningar i en hisnande fart. Deras slogan "Ta semester från semestern" verkade förlegad tyckte jag, jag menar, det där med att inte kunna slappna av och bli utbränd och så, det har vi väl kommit över vid det här laget. Numera kan i alla fall jag slappna av. Eller? Stolt över mig själv ser jag fram emot 3 veckors semester då jag inte ska göra någonting, bara ta det lugnt. Det enda jag ska göra är att åka till Kalmar ett par dagar nu och Öland, sen ska vi gå på två födelsedagsfester, passa mina systerdöttrar ett par dagar, gå på malmöfestivalen och sen åka till Bohuslän...men det kan man väl inte kalla måsten, eller? Det är ju roliga saker, jätteroliga. Och ändå ska det göras, ändå kommer jag att försöka se så mycket av möjligt av Öland nu när jag nu väl är där för första gången i mitt liv, ändå kommer jag att försöka träffa mina vänner så mycket det bara går och "passa på" att göra sådant som jag skjutit upp så länge.

Trots mina goda ambitioner finner jag mig själv kvällen innan min sista arbetsdag med en målarpensel i handen, målandes det sista på min nya byrå en fredagkväll istället för att ta en öl på Möllan i den ljumma somamrkvällen. Bara för att det är så skönt att ha allt klart inför semestern så att man bara kan ta det lugnt, så att vi kan slappna av i en nymålad lägenhet, med nyplanterade blommor på balkongen och krokar uppsatta och skräp lämnat på tippen och ja semesterklara helt enkelt för nu jäklar ska vi slappna av. 3 veckor av total avslappning...

På något sätt får man väl inse att det inte går till så, full aktivitet 45 veckor av året lämnar inte de få resterande totalt händelselösa men trots allt så ska det bli väldigt skönt med semester.

No comments:

Post a Comment