Thursday, August 14, 2008

Regn igen

Hur många dagar kan man skylla på regnet för att ligga hemma och softa i soffan med laptopen, en filt, en kopp the och en kanelsnäcka? Jag är på väldigt god väg att intala mig själv att det är det som är semester. Att göra absolut ingenting. Min semester har inneburit ovanligt mycket avkoppling trots en hel del på schemat och det underbart. Jag tror att jag kan tacka en väldigt underbar människa i min närhet för detta bibehållna lugn. Vem hade för ett år sedan kunnat tro att jag kan ligga hemma i soffan en hel dag, bara för att kolla på tre filmer och äta pizza? Så tack jag och tack du för att detta är möjligt.

Den alldeles perfekta semestern är dok en blandning av slappande och full aktivitet, och full aktivitet hade vi igår när vi passade min 4-åriga systerdotter. klockan 11 hämtade vi henne för en heldag. Vi började med en tur på kanalen i en röd trampbåt. Lo var fascinerad, och tyckte att det var riktigt roligt när hon väl kommit över oron över att vagnen som stod bakpå skulle ramla ner i vattnet eller att vi skulle köra på arbetarna som satt mitt ute i vattnet och arbetade. Efter detta fortsatte vi mot Folkets park och fika på gräset. Lo råkar höra ett par killar bredvid oss prata och som vanligt snappar denna lilla pappegoja upp allt hon hör och hon är nyfiken som få. När en av killarna reser sig och börjar gå frågar hon direkt -Var skulle Thomas? Man har aldrig tråkigt med Lo.

Sen blev det karusellåkning en lång stund och Lo studsade orädd från karusell till karusell tills det var dags att gå på toaletten. Det var inte många sekunder jag fick på mig att lyckas få henne till en toalett "Håll dig, håll dig!" skrek jag, "Jag kan inte!" svarade hon. Snabbt fick jag i sista sekund in henne i en buske, ner med byxorna och upp i famnen så att hon kunde kissa. Lättade gick vi tillbaka till Erik som fått springa efter med vagnen och alla sakerna. Efter ytterligare en karusell var det dags igen. jag tog Lo under armen och sprang mot toaletterna -Jag vill inte till toaletten, sa hon. -Men var du inte kissnödig? "Ska vi inte kissa i buskarna?" svarade Lo med ett spjuveraktigt leende, "Det vill jag!"

Efter denna händelserika eftermiddag gick vi hem till Erik där Lo genast drog fram alla mina skor och lekte favoritleken "gå-runt-i-klackskor-i-hela-lägenhetn". Efter lite lunch satte vi oss alla tre i soffan och läste sagor. Efter Aristocats somnade Erik på min axel medan Lo ville höra fyra till samtidigt som hon gick runt i mina skor. Det var två trötta snart-30-åringar som klockan sex lämnade över en fortfarande pigg sötnos till hennes föräldrar och genast beslöt sig för att ta det lugnt dagen efter.

No comments:

Post a Comment