Thursday, September 18, 2008

Bakmani

Syltgrottor
Blanda

4,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 dl marsanpulver
1 tsk bakpulver

Finfördela 175 gram margarin och rör ihop till en smidig deg.

Rulla ut till en längd, 2-3 cm tjock. Skär i skivor och lägg i små pappersformar (alternativt på bakplåtspapper på plåt). Gör en grop i varje kaka och klicka i valfri sylt. Grädda i 5-7 minuter på 175 grader.

Hasselnöt-, banan- och chokladmuffins

Kanel- och kardemummasnäckor

Havrekakor

Lingonrutor
4,5 dl vetemjöl
1 1/2 dl socker
1msk bakpulver
150 gram margarin
1 ägg
2 dl lingonsylt

blanda mjölet, sockret och bakpulvret i en bunke, Finfördela matfettet i detta. Tillsätt ägg och blanda. Tryck ut degen i en smord liten långpanna, 20x30 cm. Fördela sylten

Strössel

1 1/2 dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 gram margarin

Blanda havregryn, socker och vaniljsocker. Smält fettet och häll över. Rör om och bred över kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter.

Ja, jag kände att jag behövde förklara mig lite med tanke på min bloggfrånvaro den här veckan. Det har inte bara berott på att terminens första tenta ägde rum igår utan även på att jag har ägnat varenda kväll den här veckan åt att baka, baka, baka. Det är som en drog, visst är det? I alla fall för mig, har jag väl knutit på mig förklädet kan inte vilda hästar dra mig ifrån köket.

Det händer sällan att jag bara bakar en kaka, eller en enkel sats bullar. Jag tycker liksom inte att det känns riktigt mödan värt. Jag menar, när man ändå står där med mjöl i pannan, margarinfettiga händer och smutsiga bunkar, så kan man ju likväl löpa linan ut och låta köket förvandlas till sitt eget lilla bageri för en kväll eller för en natt för den delen. det slutar så ofta så.

Jag tycker om att sätta på en skiva med Jacques Brèl eller Edith Piaff och låtsas att jag bakar kakor, bullar och chokladpraliner till mitt lilla boulangerie som ligger bara ett kvarter från Eiffeltornet eller varför inte i en småstad någonstans i USA, som Maggie Gyllenhalls underbara kafé i Stranger than fiction som förresten är en fantastisk film! Oavsett så är det underbart att baka, gräva ner händerna i en skål med krämig deg, kavla, pensla, mäta upp i fina mått, hälla upp i stora skålar, plocka fram burkar med ingredienser, hitta nya recept, glasera, dekorera, strössla, grädda och slutigen känna den ljuvliga doften av nybakat sippra ut från ugnsluckan.

Jag ska lägga in recepten också hade jag tänkt men jag orkar helt enkelt inte ikväll...

No comments:

Post a Comment