Tuesday, September 16, 2008

Ett riktigt hjärnsläpp

Teatergruppen Relis har i höst återuppstått och denna gången går vi ifrån det riktigt nattsvarta som vi vältrade oss i när vi förra hösten satte upp Psykos 4:48. När vår regissör i höstas efter veckor av repor, ångest, samtal, avbrott, fler repor, repliktugg, nerver, hopplöshet, lycka och sen ännu mer ångest, presenterade det nya materialet var vi kanske inte helt redo att ta oss an ännu en mastig pjäs och vi bestämde således att det bästa vore att ta en paus från varandra och teatern under vårterminen.

Men på varsitt håll började vi rafsa fram manuset som de första månaderna hade legat och skräpat längst ner i en byrålåda. Och så började vi läsa, sida efter sida. Och vi log. Ja, jag visste ju inte då att de andra log som jag fast nog visste jag det ändå. Man lär känna varandra rätt bra när man ingår i en tatergrupp, allra helst när man bara är fem personer. Så efter att ha ömsom skrattat, ömsom satt skrattet i halsen, läsandes manus på på en solig strand, tog vi mitt i högsommaren kontakt med varandra och bestämde oss. Ja, vi ger oss på det slitiga, kostsamma, otacksamma arbetet med amatörteater igen (trots forna löften om att aldrig mer) och ser vad vi kan göra med Huset som Rut glömde.

Så här säger Eva Brise, manusförfattaren själv:

"Jag ville skriva en pjäs för kvinnliga skådespelerskor och ta ut svängarna med karaktärer som skulle kunna vara roliga, galna, brutala, otrevliga, fula och äckliga, men som ändå bottnade i en oerhörd kärlek till människan och hennes öden.
Jag hade grubblat över mekanismerna i kvinnlig självdestruktivitet, och fann en nyckel i att utforska ämnet ur ett ganska osentimentalt och komiskt perspektiv.

Pjäsen har till viss del vuxit fram under arbete i workshop-form med skådespelerskor kring olika teman, bl.a kvinnans relation till ödet, nedärvda beteendemönster, kvinnors fobier, omvärldens krav och framförallt de krav som kvinnor ställer på sig själva.

Undertiteln - "ett riktigt hjärnsläpp" - tycker jag passar på det absurda, drömlika tillstånd som de fyra karaktärerna hamnat i. Varken de själva eller publiken blir nog riktigt säkra på var de befinner sig. Är de döda? Eller är de kanske en och samma kvinna som gått vilse i sitt eget undermedvetna? Och hur gör man för att göra upp med Rut?!"

Så nu varvar jag pluggandet och jobbandet med replikplugg och ändlösa repor igen och bara njuter av att hatälska något sådär som man bara kan med saker som man borde, men inte kan låta bli.

3 comments:

  1. Den låter ju grymt bra! När är premiären?

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Premiärdatum är inte riktigt satt men förmodligen den 29 november med spelningar ons, fre och sönd i två veckor därpå. Jag återkommer med mer information!

    ReplyDelete
  3. Premiär blir den 3 december! Biljetter kommmer att kosta 60-80kr och börjar säljas snarast. Kontakta gärna mig om ni är intresserade!

    ReplyDelete