Friday, October 3, 2008

Fransmännen som styr mitt liv

Det är inte så lätt att hålla pluggnistan uppe när ingenting kan gå vägen och man redan är skoltrött. I förrgår satt jag och kämpade med en hemuppgift som skulle presenteras igår. Med hjälp av Erik satte jag ihop en riktigt snygg presentation på Powepoint efter slit med till synes obegripliga och urtråkiga textbyggnadsuppgifter. Klockan halv ett på natten började faktiskt gråta av ren utmattning och bestämde mig för att det får vara nog, uppgiften duger. Igår kommer jag till föreläsningen ifråga, professorn (fransman nummer 1) maler på som vanligt, alltid om intressanta saker förvisso men tror ni att han nämner hemuppgiften? Nej naturligtvis har jag slitit mitt hår i onödan, och ja, för mig var det faktiskt i onödan den här gången. Jag anser inte att det man inte får visa upp eller blir betygsatt på inte är kunskap likväl men av den här uppgiften hade jag fattat ungefär 1% och när vi inte ens har en diskussion om den blir min kunskapsinhämtning därav = 0%. Ibland gör mig universitetet trött.På kvällen förlorade dessutom KFF mot Feyenoord och tog sig därmed inte vidare till gruppspel.

Nåväl, idag nya tag tänkte jag och satte mig framför datorn vid 8-tiden för att verkligen göra en ordentlig research till min uppsats och hitta en bra artikel att presentera på den muntliga delen av kursen. Klockan är nu fem i tolv, och jag har gett upp. 4 timmar av letande på varenda jäkla bibliotekssajt och lusläsande av varenda träff på Google har inte gett mig ett jota. Jag är beredd att hoppa av nu. Eller så sätter jag mig och fortsätter traggla Proust...


Varför så lite skrivet om den här mannen? (fransman nummer 2)


Charles Swann? (fransman nummer 3)

1 comment:

  1. Läser du Proust på franska? Är det svårt? Vill ta mig igenom alla tolv volymer, det är nåt man liksom SKA läsa.

    Kram Mia

    ReplyDelete