Tuesday, November 11, 2008

Uppsatsoron har infunnit sig

Jag vaknade av mig själv idag och kände mig pigg och utvilad. Inte konstigt, när jag tittade på klockan var den halv nio! Vi for upp ur sängen, kastade på oss kläderna och for iväg till jobb/skola det fortaste vi förmådde. Väl i skolan tog jag det lugnt och unnade mig en minifrukost i form av halv ostfralla och stor kaffe samtidigt som jag läste Sydsvenskan i lugn och ro. Efteråt gick jag upp för att sätta mig i datorsalen. Men eftersom allt som har att göra med teknik, kort och inloggningar har strulat för mig den här terminen kom jag såklart inte in. Jag bara orkar inte gå till tekniska supportgruppen igen, så istället satte jag mig vid en av bibliotekets datorer och läste bloggar. Kanske får jag ta tjuren vid hornen och sätta igång nu.

Jag blev lite orolig när jag hade uppsatsträff med min handledare häromdagen. En av tjejerna frågade när vi skulle vara klara och då svarar min handledare att vi har obestämd tid på oss eftersom det i princip är omöjligt att bli klar till i januari. Det kommer ni aldrig att hinna! Jag blev helt förskräckt för jag hade nämligen tänkt att bli klar till stor del innan jul eftesom jag gärna vill ha lite julledigt. Jag menar om c-uppsatsen är 10 poäng (15hp) så borde det väl vara rimligt att hinna på 10 veckor om man jobbar heltid på den. Eller? Snälla ni som skrivit c-uppsats, vad har ni för erfarenheter? Hinner man, eller är jag naiv?

7 comments:

  1. Det beror på ämnet du väljer. Vi skrev vår på tre veckor. Andra är inte klara med den än. Don't overdo it. Välj ett smalt ämne så blir det lättare.

    ReplyDelete
  2. Hu - så opsykologiskt att säga så...jag skulle ha brutit ihop =)

    Vet inte hur bloggroll fungerar tyvärr. Men Bloggkoll funkar ju, där har jag dig =)

    ReplyDelete
  3. Vi satsar på att bli färdiga innan jul. Lite tufft blir det. Och det skiljer sig ju säkert mellan våra utbildningar...men det är ju också 10 poäng! Du fixar det säkert! Puss

    ReplyDelete
  4. Skriver c-uppsats nu och vi MÅSTE vara klara till ungefär 7 januari, vi har inget annat val, det kommer bli stressigt men alla andra innan oss har klarat det så vaför inte vi? Jag tror ni hinner om ni verkligen kör på! Lycka till!

    ReplyDelete
  5. Just det ja. Vår deadline är 4 januari men vi satsar alltså på innan jul :-) lite galet men vad fan. Dessutom satsar vi på VG hahahaha.

    ReplyDelete
  6. Ett tips är att inte lämna in uppsatsen före utsatt tid, på något vis tror lärarna att man inte lagt ner tillräckligt med tid om man lämnar in den för tidigt!? Risken finns att du får tillbaka den...men visst kan man hinna på den utsatta tiden!

    ReplyDelete
  7. Tack ni som delat med er av erfarenheter och råd. Jag måste säga att jag känner mig lite lugnare nu :)

    ReplyDelete