Saturday, November 8, 2008

Kanske ett radhus trots allt?

För ett tag sedan hade jag och några vänner en diskussion om vad som är acceptabelt när det gäller arkitektur och vem det egentligen åligger att bestämma i slutändan vad gäller vad som är snyggt och vad som inte är det. Jag var ganska upprörd eftersom jag kan bli oerhört irriterad på "fula" bostadsområden och då vet jag ju mycket väl att smak är något subjektivt och att jag naturligtvis inte har någon rätt att bestämma hur någon ska bygga eller vad någon annan ska gilla.

Vi pratade då särskilt om bostadsområden eftersom jag sällan har något att klaga på när det gäller offentliga byggnader då dessa oftast är uppförda efter kunniga och duktiga arkitekters ritningar. Det jag menar är alla dessa marker i utkanter av byar och mindre orter där man köper en tomt och sedan får bygga sin egen lilla villa. Oftast slutar det med att hus i allsköns färger och former står brevid varandra i en salig röra. Detta i sig är egentligen helt underbart för det är ju så mycket roligare med områden där varje hus är unikt istället för att vi alla ska bo i likadana skokartonger à la de gulbruna 70-talshistorier som återfinns lite mest överallt. Men dessvärre blir resultatet alltför ofta föga estetiskt då det inte handlar om genomtänkta, välbyggda villor i diskreta färger utan snarare jag-har-fått-fria-händer-och-kunde-inte-hantera-alla-val-så-jag-tog-en-av-varje-syndromet. Jag vet att det låter rått men jag kan inte hjälpa att det sticker i ögonen när jag ser blåa, gula, röda, lila, gröna hus med olikfärgade dörrar, fönster placerad lite varstans, tre olika sorters tegel och femton olika sorters staket samlade på ett och samma ställe.
Kanske är jag trångsynt men då uppskattar jag mycket mer nybyggen som det där bilderna nedan är tagna. Fina friliggande radhus i vitt och svart som ändå inte är helt identiska. Husen har alla sin egen lilla touch där det kan handla om några fönsters placering, takets lutning eller helt enkelt planlösningen. Området är byggt mitt inne i en mindre ort och med tanken att smälta in i den övriga bebyggelsen vad gäller stil och känsla. Runtomkring ligger några gamla villor från 20- och 30-talen blandat med hus från 70- och 80-talen och ändå är det nytt, modernt och snyggt. Vad tycker ni? Gillar ni hemmasnickrad Pippi Långstrumparkitektur eller ska man lämna över till proffsen? Jag kan ha fel och är fortfarande övertalningsbar!

Eller varför inte det här?
Till sist var jag bara tvungen att ta med detta ultracoola modulhus som jaghittade när jag surfade runt på nätet. Är det inte helt fantastiskt, haha. Hade det funnits att köpa hade jag inte tvekat en sekund. Fast det måste nästan vara en butik med de där stora fönstren.

Bilder: forum macworld, e lst, sirdolen och privata

2 comments:

  1. Nej men, det där bla huset är ju min mamma och pappas hus!

    Ha ha, skoja bara!! ;) ;) ;) Förlat; vara bara tvungen!

    Jag är uppvuxen i en förort med endast radhus fran 70talet, alla i samma stil. En viss skilland i färg fran omrade till omrade men annars precis likadana och jag har nog blivit lite skadad av det ;) Jag tycker franska förorter är hemska med hyreshus som är olika höga och allt är liksom huller om buller.. Stör mig otroligt mycket!

    Men ända sa vill jag ju inte ha radus heller, men en villa i ett omrade där alla följer samma linje.. Sa jag haller helt med dig!

    Ja du, vart bröllop var verkligen mitt sagobröllop som jag hoppas att du oxa far en dag. Det var underbart att fa vara princessa för en dag, och att gifta mig med mannen som jag älskar sa klart!

    Hoppas att du hade en bra lördagskväll!

    Bonne nuit!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  2. Det här hade vi på design- och arkitekturkursen, så intressant ämne. Estetiskt håller jag med dig men samtidigt förespråkar jag ju fritt val. Men tycker du verkligen att Sverige har ett så stort problem när det gäller det här? Jag tycker inte det finns många svenskar som vågar gå emot strömmen, här ska alla gå i Canada goose jackor och inreda i vitt med moderna möbler.

    Har helgen varit bra?
    Kram Mia

    ReplyDelete