Wednesday, November 12, 2008

Vegetariskt för alla?


Igår på Desperate Housewives inträffade en incident som taggade igång en diskussion i vårt kompisgäng. Brees dotter Danielle och hennes man hade blivit vegetarianer och lät även sin femåriga son äta endast vegetarisk kost. Bree blev förfärad över att den lille pojken inte skulle få i sig den näring han behövde och smusslade i honom två varmkorvar för att visa honom hur gott det var med kött. Vi började diskutera händelsen och insåg att vi inte alls hade samma uppfattning om barn och vegetarisk kost, detta trots att två av oss som var med igår är vegetarianer, en har varit det och den fjärde tycker mycket om vegetarisk mat.

Jag menade att jag tyckte det var helt rimligt att ge sitt barn vegetarisk kost ifall man själv är vegetarian. Så länge man är noga med att se till att barnet får en varierad och näringsrik kost anser jag inte att kött behövs. När sedan barnet är stort nog att själv ha en åsikt så ska han eller hon naturligtvis få prova kött men i, till en början, små mängder. En av mina vänner höll inte alls med och menade på att barn dels behöver den näring som kött ger och argumenterade även för att barn tycker om kött och det förmodligen för att det är bra för dem.

Jag menade att barn tycker om godis och läsk också, det betyder inte att det är nyttigt. Vi är programmerade som människor att tycka om socker. Det handlar om överlevnad. Men i dagens västerländka samhälle där vi har mat i överflöd behöver vi verkligen inte så mycket socker som vi stoppar i oss. Inte heller behöver vi så mycket kött som vi stoppar i oss. Att ge sitt barn kött är inte lika med att barnet får i sig rätt näring. Snarare skulle jag vilja påstå att många människor med en ideologi, vare sig de är vegetarianer för djurens, miljöns eller hälsans skull, är väl medvetna om hur en bra kostsammansättning ser ut och applicerar denna på sina barn.

Jag är själv vegetarian men för miljöns skull mestadels. Min kille är däremot inte vegetarian men äter bara kött på lunchen på jobbet och när vi är bortbjudna. Om vi någon gång skulle få barn så skulle vi nog kompromissa och äta vegetarisk mat hemma men låta barnet äta samma kost som alla andra på dagis och i skolan. Däremot skulle jag väldigt gärna se att det fanns fler dagis och skolor med ekologisk profil.

I vårt kompisgäng är det väldigt sällan som våra åsikter skiljer sig åt, därför är det extra roligt när vi inte är ense om något och det kan bli lite spännande diskussioner där man tvingas ställa saker på sin spets och tänka till lite extra. Några av oss har känt varandra alldeles för länge för att det egentligen ska bli några sådana diskussioner. Men med två nya friska fläktar på vår tisdagsklubb har det blivit lite spännande igen. Tack och välkomna Karin och Sara!

2 comments:

  1. Jag tyckte det var urlöjligt, idag vet de flesta att man kan få i sig nyttiga proteiner från betydligt mer än bara kött.Idag med långa transporter, antibiotika, smittor och sjukdomar undrar jag om det inte är nyttigare att inte äta kött.
    Alltså Bree kan jag få hispan på, hon vill ha sin familj samlad men hon glömmer att nämna att hon vill ha den samla på SINA villkor.


    Kram mia

    ReplyDelete
  2. Agree! Vad tusan, vem tvingar vem? Varför "tvingar" vegetarianer sina barna tt äta vegetariskt, men ingen säger detsamma om dem som äter kött. Dvs att de tvingar sina barn att äta kött.

    Tvärtom, de barn som växer upp på vegokost har mer stenkoll på att de flesta i omgivningen inte äter vegetariskt. Men dessa barn är betydligt mer medvetna om hur maten på ICA har kommit till. Att kött sitter på ett djur innan det hamnar på tallriken...

    ReplyDelete