Monday, December 15, 2008

Hemma är här där ni är, där jag är

Denna helg har jag tillbringat hemma i mitt älskade Malmö med mina fina vänner och min underbara familj. Jag fick inspiration från Lisa som just nu skriver specialer om sitt Paris. En liten eloge till min stad får påbörja en ny vecka med nya inlägg om allt och inget.

Vårt vackra stadsbibliotek Ljusets kalender ligger precis i utkanten av Slottsparken. Den gamla vackra byggnaden som tidigare var biblioteket har fått en ny del och det gamla och det nya ligger i harmoni med varandra och naturen.

Ett nytt efterlängtat stort Stadsbibliotek med två nya biblioteksbyggnader invigdes den 31 maj 1997. Den kände danske arkitekten Henning Larsen har skapat en monumental byggnad som reser sig majestätiskt intill det gamla Slottet, som varit huvudbibliotek sedan 1946. Den gamla byggnaden återinvigdes, efter en omfattande renovering, den 24 september 1999.

Text från Stadsbibliotekets hemsida

Solnedgång vid Ribersborg, en bit den långa härliga stranden som sträcker sig runt hela Sveriges södra uddé. Här har många härliga kvällsdopp avslutat ljumna sommarkvällar, på senare tid med Öresundsbron i bakgrunden. På Ribban som Malmöstranden kallas av oss som bor här, ligger även det mysiga Kallis där män och kvinnor året runt kan bada och sola nakna på varsin avdelning.

Allén i Pildammarna har varit objekt för mer än en fotograf och denna stora park mitt i staden känns mystisk och välkomnande på en och samma gång. De höga träden, den stora dammen och de många stigarna fungerar för långa promenader, löpturer och hundrastande likväl som för lek, kubb, grillning och kurragömma. Bilden ovan är tagen av Georg Oddner.

I över 60 års tid har Georg Oddner med sin kamera sparat ögonblick av evigheten. Med sitt poetiska bildspråk har han verkat inom de flesta fotografiska områden som mode, reklam och reportage.

Norra Europas högsta pariserhjul finns i Folkets park och där kan man ta en tur med sin älskade och se ut över Sveriges tredje största stad. Ännu behöver man inte betala inträde till parken där man kan åka karusell, titta på kängurur, dansa salsaCuba Café, spela minigolf eller dricka folköl på gräsmattan.

Den omdebatterade Öresundsbron visade sig vara en bra investering trots larm om att bron skulle medföra att Öresunds djurliv skulle ta stryk och att drogerna skulle strömma fritt. Länken till kontinenten är vacker och funktionell och på något klyschigt vis känns det som att den faktiskt för oss lite närmre varandra.

Möllevångstorget kan man hitta alla möjliga butiker och restauranger. Här samsas specialaffärer för ost, kött och mattor med jourlivs där man kan hitta mat från all världens hörn. Varje dag är här stor torgmarknad där man kan inhandla frukt, grönt och blommor billigt och ofta närproducerat. Vill man ta en öl till ett hyfsat pris på en av de otaliga krogarna här kan man vara säker på att bli väl bemött.

På somrarna gästas Mölleplatsen i Kungsparken av idel skönsjungande artister och malmöborna tar med sig filten och picknickkorgen ut och njuter musik med vin och hemmagjorda baguetter.

Malmö opera kan man se musikal och opera året runt. Just nu spelas Jesus Christ Superstar med Ola Salo i huvudrollen. Ofta är det nytolkningar av klassiska verk men då och då kan man få se en riktigt tårdrypande och klassisk uppsättning av till exempel Puccinis Turandot.
Denna söta lilla bryggflotte ligger på kanalen i hjärtat av Kungsparken. Här har många filosofiska samtal mellan mig och mina bästa vänner utspelats under vår ljuva gymnasietid. Ser ni bron lite längre bort? Går man över den kommer man till det ekologiska Växthuskafét. En ostmacka med 5 sorters ost och ett glas ekologisk saft eller en glass i solen avnjuts med fördel i eller utanför växthuset med utsikt över det lilla plantaget.

Till vänster om flotten återfinns en av de mest populära mötesställena i parken, fontänen, runt vilken det brukar bli proppfullt så fort de första solstrålarna når det norra halvklotet. Vill man läsa en god bok, äta sin lunch eller kanske är ute efter en vårflört är detta rätta stället.

Malmö är fullt av vackra kvarter och några av mina favoriter är Rörsjöstaden, St Knuts torg och Gamla väster, av den enkla anledningen att dessa områden känns som småbyar mitt i staden.
En liten oas är Kungsallén med en ståtliga St Paulikyrkan och mysiga kaféer, som Bakom muggen där keramikerna som driver stället säljer keramik men även serverar fantastiska mackor och gott kaffe, eller Element där man kan äta en mumsig brunch där allt finns som vegetariskt alternativ, till och med korven.

De vackra tvåplanshusen som kallas för Kulturhusen vid St Knut är varje 30-årings dröm. Där kan man renovera sin lya och skaffa barn som kan leka på gården när man själv har grillkväll på den mysiga terassen.

Gathuset ovan ligger på Gamla väster där några av de få 1600-talshus som fortfarande återfinns i Malmö stoltserar. Här samsas gallerier med små butiker och några av stans mest gemytliga kaféer och restauranger såsom Gazpacho, En trappa ner, Coffee maniac, Epicuré och Siesta.
Malmö museum

Bilder: Flickr, Malmö stads hemsida

5 comments:

  1. Snacka om att man är hemmablind! Jag bodde ett halvår i Malmö ute vid Bo01 och Pildammarna var nog min favorit. Likaså Möllan - inte för dess skönhet mer för den härliga stämningen..:)
    Man borde verkligen öppnar sina ögon för det här hemma med. Och Malmö är en charmig stad för mig evigt förknippad med billiga falafels. Oh me like!

    Bra att du erövrade Paris och slog ett slag för denna tiden..:) Självklart har du rätt. Jag kan lätt framstå som en hycklare nu när jag nyligen bloggade om Perez Hilton men poängen är nog lite att den mystiken som fanns då inte längre finns pga av skvallerpressen. Ingen är privat längre. På gott och ont självklart men när det gäller inspiration så finner jag mig själv ofta sneglande bakåt istället..

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Åh, vad jag älskar Malmö. Du vinklade verkligen vår underbara stad på ett strålande vis. Kramar

    ReplyDelete
  3. Vilket bra inlägg! Jag maste erkänna att jag aldrig varit i Malmö, men nu fick jag verkligen lust att aka dit. Tar du mig pa en privat sightseeing da?

    Verkligen jättefina bilder, och bra text som vanligt. Och kul att mina inlägg kunde inspirera! :) Vi borde kanske be om ersättning fran Paris och Malmös turistbyraer?

    Stor kram fran Lisa

    ReplyDelete
  4. Vad vackert det är. Vet du vad. Jag har bott i Malmö, men det blev ett kort visit. En månad och hann flytta alla möbler, byta adress med mera. Men sen längtade jag hem....jag var 19 och dum nog att följa med en kille, hehe. Så kan det gå. kram

    ReplyDelete
  5. Så många fina tips!
    Här hittade jag mycket :) Tack ska du ha.
    Kram

    ReplyDelete