Sunday, December 21, 2008

Årets julgodis

Julfestandet har i allra högsta grad börjat och med det allt godis. Jag har bakat julgodis som aldrig förr det här året när jag för en gångs skull inte har tentor ända in i juldagarna.

Även på tisdagsklubben blev det julfirande. Varje år träffas desperategänget för en afton i julens tecken. Vi äter god mat som inte är julmat, mumsar julgodis och byter klappar. Alla köper en julklapp för hundra kronor och sen gör vi en julklappslek som går ut på att alla får en klapp. Eftersom vi har kommit att känna varandra så bra så blir det alltid fina klappar til alla.

Det obligatoriska nötfatet står hemma hos oss trots att jag är allergisk mot hasselnötter och Erik inte gillar dem. Vi har inte ens en nötknäppare! Men som Erik sa: "Det kan ju komma vuxna".

I år har det bakats chokladdoppade marshmallows med kokos, strössel och hackade mandlar, mozartkulor, crunchychoklad, nötchoklad och kolor och så lite olika varianter på alltihop. Igår när vi var på en annan julfest fick jag dessutom uppslag till två godis till som ska provas, mintkola med polkagris och minichokladdoppade kokosbollar. Mums!

Här är mina färdiga hemmasnickrade chokladaskar, en riktigt uppskattad gå-bort-present inte bara under julen. Gör en fin ask med hemmagjort godis till födelsedag eller fest närhelst du känner för det. Jag tror till och med att man uppskattar det mer under resten av året när man inte blir överlastad med julgodis varje dag ändå.

4 comments:

  1. Är det inte så typiskt svensk!? Vi har nötter hemma fast vi inte äter dem men de SKA vara där. Lite Allan Svensson över dig tjejen. :)
    Klockrent.

    Roligt att få se bilder från pjäsen, är du en teaterapa? Jag är ganska duktig på det, lite därför jag hamnade i L.A men kände snabbt att jag hellre vill vara den som bestämmer vad som ska sägas istället för den som faktiskt säger det.

    Julfin var hon med. Jag har också gått omkring i klänning här men håret ser inte klokt ut. Ska äntligen klippa och slinga mig på tisdag. Fick den sista tiden innan julledigheten. Måste vara ödet!

    Vart i Småland ska ni fira? Det är ju mina hemtrakter. :)

    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. Men gud vad gott! Och vad du har fixat!! Kan man fa komma hem till dig pa kurs? Jag kan inte ens baka en kaka... :(

    Och vad fin du var! Gillar verkligen de röda strumpbyxorna!

    Stor kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Åh vad gott, ser underbart ut!!Verkligen super ambitiöst att göra så många olika sorter hihi! Prestationsångest här!;)* kramis!*

    ReplyDelete
  4. Vackert och gott var det också!! =)

    ReplyDelete