Wednesday, January 14, 2009

Den perfekta uppsatsen

Puh, när jag nu äntligen fick min c-uppsats inlämnad kom ju såklart nästa oro: Hur kommer den uppsats som jag ska opponera på att se ut? Det kan ju vara riktigt gräsligt om man måste sitta som en annan skolfröken med världens längsta errata-lista och rätta meningsbyggnadsfel och verbformer. Men ännu värre är det tycker jag när man inte har en endaste liten grej att anmärka på. Just precis en sådan uppsats har jag fått på halsen. Såklart. Allt är bra, språket är oklanderligt, analysen lagom lång och ingående, inledning och slutsats knyts ihop på ett tillfredställande sätt, källorna är korrekt återgivna och de egna kommentarerna diskreta och öppna för vidare analys. Vad i helvete är det tänkt att jag ska göra?! Jag kommer att sitta där på lördag som ett fån och krysta fram några: "Kanske kunde det vara intressant med ett genusperspektiv" eller "Har du tänkt på hur det skulle vara om du lade fokus på det här i stället?" Suck...nåja tillbaka till den perfekta uppsatsen för att leta efter någon liten tråd att spinna vidare på...

1 comment:

  1. Du får ställa frågor om hur de tänkte när de gjorde olika delar av uppsatsen. Om du hade varit rysligt intresserad av ämnet och ville veta mer, vad hade du frågat då? Man behöver inte anmärka på speciellt mycket, bara ifrågasätta varför de har gjort som de har gjort och låta dem sköta förklaringarna.

    ReplyDelete