Friday, January 16, 2009

En kvinnas doft

Äntligen doftar jag som jag vill göra igen efter ett uppehåll på alldeles för många år. Det var säkert tre år sedan jag sist hade min älskade Gucci rush och visst är det så att när man väl hittat sin doft så blir allting annat bara substitut och jobbiga mellanspel i väntan på att få använda den rätta varan igen. För mig är det i alla fall så och jag minns fortfarande första gången jag snubblade över denna förförande doft. En tjej i min klass i Paris hade den på sig en dag och jag kunde inte sluta dofta på henne. Jag gick och köpte den och sedan dess har det varit vi två.


Då en parfym aldrig doftar likadant på två olika människor var det naturligtvis inte självklart att det skulle bli en perfect match av mig och den endast för att jag tyckte så mycket om den på henne. Men sanningen att säga kunde det faktiskt inte ha blivit bättre. När jag sedan började använda den så haglade komplimangerna tätt, ett, som jag såg det, säkert tecken på att jag funnit den rätta.

Den enda parfym som för mig kan mäta sig med rush är Chanels Chance som även den har en nästintill gudomlig doft. Visst finns det andra som har varit helt okej och till och med riktigt bra. Det senaste ået har jag haft en jättegod doft, Lumière från YSL som är riktigt god och som jag faktiskt trivts med, men det är inte rush... Det lite roliga och smått underliga med den doften var dock att jag fick den i födelsedagspresent av två vågliga väninnor som tyckte den skulle passa, och det gjode den. Det är inte illa att våga köpa en doft till någon annan och sen dessutom lyckas pricka rätt! Men min Gucci har saknats mig och på ettårsdagen av mitt och pojkvännens föhållande kom han hem med sin kvinnas doft. Nu hoppas jag bara att han ska lära sig att förknippa denna ljuvlighet med mig också.

9 comments:

  1. Chance ar underbar, blommig men inte tung alls!

    ReplyDelete
  2. Gucci rush är för tung för mig, luktar tant. Jag klarar inte den! Men som du säger, en doft faller helt olika på olika människor.
    Själv älskar jag Light Blue av Dolce & Gabbana och Eternity Moment av Calvin Klein. Som du hör väldigt lätta friska dofter.

    Åkte ner till Småland igår o jäklar vad du hunnit blogga under tiden!

    Kram Mia

    ReplyDelete
  3. Jag är sugen på att prova den där Clean el Fresh Laundry eller vad den heter men den är snuskigt dyr. Typ 800-900 och det är i värsta laget tycker jag.

    ReplyDelete
  4. ja!! Gucci rush är verkligen du det.. jag minns i Nice..du hade den röda Gucci och Lassy den rosa var det va?? och ni luktade ljuvligt båda två :)

    ReplyDelete
  5. Murre: Ja det stämmer, den rosa är ju så mycket finare men den passar Lassy mycket bättre än mig! Tack för komplimangen förresten :)

    ReplyDelete
  6. Har faktiskt aldrig testat den, maste göra det pa flygplatsen nästa gang. Själv är jag kär i Chloés parfym. Det är min nya favorit. Pa sommaren har jag ofta Miss Dior Chérie som är lite lättare.

    Tyvärr sa hinner nog inte mamma klicka hem nan bikini till mig, vi aker om en vecka redan (jippie!) men det är ju ingen katastrof. Jag behöver ju inte bada naken precis ;)

    Ikväll ska jag äntligen träffa lite tjejkompisar och pa söndag ska vi pa lunch hos kompisar som precis flyttat. Där emellen vet jag inte, förbereda Mexico kanske.. :)

    Ha en underbar helg och lycka till imorgon!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  7. Jag fastnar ju alltid för flaskorna:) Nu kör jag Nina Ricci.....föll för flaskan....eller ja äpplet.....och sedan även för doften:)

    Kramar

    ReplyDelete
  8. Ja visst är det mysigt att hitta just sin doft. Mina favoriter är Gucci II och Versaces Bright Crystal. Just love them :). Ha en bra helg. kram Linda

    ReplyDelete
  9. Å jag som sedan länge tröttnat på ralph cool som blev min första vapendragare sen jag insett att man faktiskt kan ha parfym fast man får huvudvärksvarning i butiken och av vissa tunga dofter. Jag har precis verkligen tänkt på att skaffa någon ny.. det är inte lätt det!

    Måste ju säga att jag klickade in på din blogg från Mias.. kunde inte låta bli å läsa din kommentar om att du är tant vid 28 års ålder! hjälpars, vad skulle jag vara då som är född 79?! gammelfarmor?! Och för att du inte ska få fel intryck av mig så har jag absolut inte ett helsvartvitt designerhem..

    (hoppas ironin går fram, inte lätt att använda det varken i skrift eller till de man inte känner, men jag tog risken!)

    ReplyDelete