Sunday, January 11, 2009

Sagan om pojkar och flickor

Är det någon annan än jag som har försökt läsa Sagan om ringen trilogin men helt enklelt inte fastnat för den? Jag vet inte hur många försök jag gjorde innan jag slutligen gav efter och struntade i det. Länge var jag ointresserad även av filmerna men för cirka två år sedan såg jag dem ändå och blev bergtagen! de är så vackra, spännande och så välgjorda att man ju bara måste älska dem.
Och om man mot förmodan inte skulle gilla dem så kan man (jag hatar att jag är en sådan typisk tjej som nu kommer att säga detta men...) ju alltid njuta av Viggo och Orlando.

Men trots allt så är det faktiskt inte dessa sötnosar som gjorde att jag satt klistrad framför teven ikväll och ömsom höll för ögonen, ömsom klättrade på väggarna. Nej det var den omvälvande storyn och den gedigna spänningen.

Dock skulle jag ljuga om jag inte erkände att kärlekshistorian mellan Aragorn och Arwen kanske är den jag pratar mest om efteråt. Erik höjde inte bara en gång på ögonbrynen när jag under filmen säger saker som -Tror du att de ska ha barn nu? eller -Var tror du att de bor? Mest skrattade han dock när jag påstår att Faramir och Eowyn blir ett par på slutet: Erik: Var i hela världen har du fått det ifrån? Jag: -Men de står ju brevid varandra på ceremonin!

Nåja, äventyr i all ära men nog märker man hur vårt samhälle har format oss när jag inte kan låta bli att sucka -Åh vilken vacker klänning när Liv Tyler är i bild... Det är i sanning sagan om hur flickor blir flickor och pojkar pojkar.

8 comments:

  1. Ja, precis så är det! Så där hållert jag oxå på när jag ser de filmerna... John tittar på helt andra saker. Men Liv är ju bara sååå vacker! Kan till och med erkänna att jag nog allt var lite inspirerad av henne inför vårt bröllop och val av klänning...!

    Kram och ses imorn.

    ReplyDelete
  2. JAg gilar oxa dom filmerna! Mannen och jag har sett alla tillsammans. Har faktiskt inte ens försökt läsa böckerna, vet med mig an en sa typ av story funkar bra pa film för mig men inte när det kommer till böcker.

    Hur har det haft det i helgen? Inte alls för stressigt hoppas jag?

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  3. Jag har inte läst böckerna heller så kan inte säga något om dem.
    Men om Orlando kan jag defintivt uttala mig - vad tänker du!? Huh! Han ser så feminin ut. Som de säger i USA, I like a little meat on my man..:)

    Apropå snygga män så är det Mad Men ikväll, där kan vi snacka snyggingar.

    För övrigt är du kritisk till det här med flickor är flickor osv i filmen? Jag om någon stör mig på genusperspektiv men i SOR vet jag inte riktigt om jag ser det. De kvinnliga karaktärerna är ju lika starka dem. Eller?

    Ja du, kommentaren var nog inte så illad menad som ställd av ren nyfikenhet. Men det väl så, ju mer bloggen växer desto mer hmm, udda kommentarer verkar trila in.

    Lycka till med uppsatserna, själv blev jag precis färdig!
    Kram Mia

    ReplyDelete
  4. Ah, får nog erkänna att Viggo i sig är ett skäl att kolla på filmerna...MUMS =)

    ReplyDelete
  5. Själv lyckades jag ta mig igenom böckerna ett par år innan första filmen kom på bio. När jag fick höra att de skulle bli film kändes det som ett måste att ha läst dom först.

    Kan inte säga att jag njöt av varenda sida precis, de är rätt långtråkiga ibland, men filmerna är underbara! :) Jag och min yngre bror, som älskar SoR-triologin, gjorde det till en tradition att se varje film på premiären vid jul, de tre år i följd de kom. Peter Jackson är ju ett mindre geni som lyckats med megaprojektet att ro detta iland, och med ett så bra resultat... :)

    ReplyDelete
  6. Ah jag förstår vad du menar. Visst är det sant. Fast man kanske inte håller med eller vill att det är så, så är det ju så. Vi är uppfostrade att se/tycka/känna olika. Fast sen är det också biologiskt och det egentligen tycker jag inte är farligt att säga även om världens feminister protesterar. Jag tycker mer det är de som fått det om bakfoten. Jag menar, vi är olika. Vi är två olika kön och jag vill inte vara en pojke. Diskrimineringen kommer väl in i det att samhället värderar våra olika egenskaper olika.

    Kram Mia

    ReplyDelete
  7. Har inte orkat med boken men filmerna tycker jag är underbara. Det tog i och för sig 5 försök att ta sig igenom den första,men sen var jag fast :). kram LInda

    ReplyDelete
  8. Annakaroline: Kan jag genast få se bilder på din brudklänning?? Fy vad nyfiken jag blev! :)

    Tack för mycket trevlig adagar förresten!

    ReplyDelete