Friday, January 2, 2009

Tvåtusenåtta

Detta var året då jag gick 12 gångerbio, smakade rådjur för första gången trots att jag inte ätit kött på 12 år, bodde i tre olika lägenheter och för en gångs skull struntade i att dammsuga på över tre veckor.

Men lite mer exakt så hände detta:

Januari - Jag träffar Erik, övertygad om att han inte är någon för mig, går jag trots allt med på en date och faller pladask vid sekunden jag går över tröskeln till restaurangen där vi möttes. Min favorit detta året - Juno - går på bio och inleder mitt mesta bioår.

Februari - Jag håller på att begå mitt livs största misstag men återfår sansen i sista sekund och räddar dagen. Jag bestämmer mig för att ge upp min dröm om att ta ett privat flygcertifikat till förmån för miljön.

Mars - Jag går på min första disputation i biomedicin och bestämmer mig för att börja skriva blogg. En helt ny värld öppnas för mig och med den kommer vänner som jag aldrig träffat.
April - Min bästa väns son fyller 3 år och jag inser att han börjar bli stor och vi likaså...Eriks bäste vän får en son och mina systerdöttrar är inne på sina fjärde, sjunde respektive nionde år.
Maj - Jag ror i land 7 tentor på en månad och tar dubbla universitetspoäng, konstaterar att jag klarar det samt att jag aldrig vill göra om det. Jag bakar min första rulltårta och Desperategänget får en ny medlem.
Juni
- Fotbolls-EM bjuder på besvikelse men midsommarfesten var en fröjd, i vackraste sommarklänningen, gitarrsång, vin, blomsterkransar och nattbad. Jag fick höra Dolly live åtminstone en gång i mitt liv och sommarens alla baddagar rymdes i en och samma månad.

Juli - Min första mini week-end med Eriklyxigt hotell. Vi ser på konstLouisiana och har picknick i det gröna. Bruce Springsteen levererade som vanligt i Globen och jag och de desperata hemmafruarna går på singelfilm.

Augusti - Jag upptäcker Sveriges mysigaste fik, Kullzenska i Kalmar och effektivsightseeingar Öland för första gången, från Långe Erik till Långe Jan på två dagar. Jag köper löpskor och träningen är ett faktum.

September - Jag pemiärfiskar hummer och smakar krabba samt får reda på att två nära vänner som befinner sig alltför långt ifrån mig är gravida, .

Oktober - Jag fördjupar mig i Michel Houllebecqs tvivelaktiga romaner och återser efter 2 år äntligen mitt älskade Paris.

November - Barack Obama skriver amerikansk historia, Kalmar FF vinner allsvenskan, Erik tävlar nästan i SM och jag åker till Göteborg för en supercallifradgilisticexpiallydocius helg med Mary Poppins.
December - Vi sätter upp en lyckad föreställning av Huset som Rut glömde, jag firar för först gången jul med en annan familj än min egen, överlever en jordbävning utan att ens märka den och kysser mannen i mitt liv på det nyårsaftonliga tolvslaget.
Det har blivit många första gången det här året och många minnen för livet. Jag kommer nog alltid att minnas 2008 som ett av mina allra bästa år.

5 comments:

  1. Vad roligt och trevligt med en sammanfattning över det gågna året! Det verkar som du har haft ett toppenår, hoppas 2009 blir super!!

    ReplyDelete
  2. Vilken fantastisk resumé av ditt härliga år. Vi får hoppas på ett ännu bättre 2009, om det är möjligt :-) Det är det nog. Puss o kram

    ReplyDelete
  3. Vad mycket som kan hända på ett år! Trodde ni varit tillsammans längre än så men där ser man.
    Juno är en favorit hemma hos mig med.
    Vad tog du dubbla poäng i? Duktigt värre iaf med 7 tentor på en månad, var det då du slutade dammsuga eller? :)

    Hoppas vi får ett härligt bloggår tillsammans! Så glad att jag "fann" dig. :)
    Kramar Mia

    ReplyDelete
  4. Jag tyckte så mycket om att läsa om "ditt" år, att jag nu sitter och filar på nåt liknande.

    Puss

    ReplyDelete
  5. Du verkar ha haft ett riktigt bra år!!

    ReplyDelete