Tuesday, January 13, 2009

Vilket avtryck lämnar du?

Solli som skriver en superbra blogg som jag nyligen upptäckt uppmanade sina läsare att anta hennes miljöutmaning. Jag vill ju såklart gärna dra mitt strå till stacken så här kommer mina svar på utmaningen:

Man listar tre saker man är bra på, tre saker man är dålig
på och slutligen tre saker man vill bli bättre på.

3 saker jag är bra på:

  • Jag handlar ekologiskt så långt det är möjligt, dessutom äter jag inte kött. Livsmedel, rengöringsprodukter, kroppsvårdsprodukter och el går att hitta men svårare med kläder, inredning och skor/väskor. Detta går däremot att hitta massor av på Second hand och loppisar som jag flitigt frekventerar.
  • Jag stödjer Naturskyddsföreningen, WWF och Greenpeace i deras arbete för miljö och djur.
  • Jag försöker att gå, cykla och ta tåg istället för buss, bil och flyg så långt det går.


3 saker jag är dålig på:

  • Jag köper för mycket nya kläder och inredningsprylar
  • Vi har bil som jag ibland okynnesanvänder när det är kallt eller långt att ta sig någonstans.
  • Jag väljer ibland billigt istället för ekologiskt och skyller på att jag är student.

3 saker jag vill bli bättre på:

  • Köpa mindre överlag och i övrigt mer miljövänligt, ekologiskt och närproducerat.
  • Resa med tåg istället för med flyg. Ta bussen istället för bilen när det är möjligt.
  • Och så snor jag Sollis sista: Jag vill också inspirera andra till att tänka mer miljömedvetet.

Någon annan som vill anta utmaningen?

2 comments:

  1. Bra inlägg. Håller med om att jag resonerar sämre köp med att jag är student. Men det är väl det miljön har emot sig. Många, speciellt nu, har dålig ekonomi och en mamma med fem barn att mätta kommer alltid och enligt mig, borde prioritera att de blir mätta. Priserna på ekologiskt måste sänkas innan det verkligen slår igenom på bred front. Just nu är det liksom en klassfråga. Det är något regeringen borde hjälpa till med, subventionera de priserna eller ge skatteavdrag till de affärer och märken som sysslar med ekologiskt för då skulle de kunna ta mindre priser.

    Knepigt värre.
    Kram Mia

    ReplyDelete
  2. ja hjälp.....vet bara inte om jag ens vågar sätta ord på hur dålig jag faktsikt har vart....miljömässigt senaste tiden.....

    Läste ett jätteintressant inlägg om ekologisk bomull idag....om hur det i längden inte lönar sig om all bomull skulle bli ekologisk.....det är en djungel därute..... på något sätt måste det göras klart för folk vad som behövs göras och hur man kan göra det på bästa sätt....och lättaste sättet. Det ska ju inte vara en klassfråga.

    jisses vad jag svamlar runt nu:)bäst jag avslutar

    Kramar

    ReplyDelete