Thursday, February 12, 2009

Jag har mina skäl, har inte alla det?


När någon frågar mig om varför jag är vegetarian brukar jag numera kort och gott svara att jag inte ser någon anledning att äta kött. Jag gör det enkelt för mig genom att ge ett svävande svar. Det är ett sätt för mig att slippa följdfrågor, slippa att försvara mitt ställningstagande. Inte för att jag inte står för min sak, eller har mina skäl, men efter femton år som vegetarian har jag haft min beskärda del av diskussion och argumenation i denna fråga.

På mitt julbord fanns massor av vegetariska alternativ

Det fanns dock en tid då jag älskade att diskutera och provocera, en tid då jag var vegan och slogs för djurens rätt med näbbar och klor. Men åren går och de värderingar man en gång byggde upp blir så lätt slentrian och en del av den man är utan att man egentligen tänker på dem. Detta i sig behöver förvisso inte vara något negativt. Det är skönt att bli vuxen och kunna luta sig tillbaka och låta nya revolutionärer ta över där man själv slutar utan att för den skull släppa moral och etik vind för våg. Visst har jag samma tankar nu som då, samma tro på vad som är rätt och fel men jag ska villigt erkänna att glöden läggs på andra saker nu, min utbildning, min familj, mina vänner.

Jag älskar Delacroix tolkning av Franska revolutionen

Men ibland måste man stanna upp och se till att man inte blivit alltför bekväm vad det gäller att försvara sina åsikter. Det är trots allt en livslång uppgift att kämpa för det man tror på även om metoderna man använder sig av skiftar. Jag ämnar förvisso inte förvandla mina framtida arbetsplatser till ett forum för övertalning av kostval men visst hoppas jag på att kunna presentera alternativ och att tillsammans med andra diskutera moral, etik och värderingar. Dessutom vill jag fortsätta att samtala med personer i min närhet och argumentera för det jag tror på. Men någonstans på vägen tröttnade jag visst, någonstans när ansvaret växte sig större, tiden blev knapp och insikten om att vad jag än gör så räcker det ändå inte till fick värderingarna vika undan för praktiken.

När så en bekant häromdagen frågade om varför jag var vegetarian gav jag honom det sedvanliga svaret. Följdfrågan kom som ett brev på posten, var det av etiska skäl? Delvis svarade jag och sen var det igång. Anledningen till att jag ofta undviker diskussion är att jag ofta känner det som att köttätare vill sätta dit en, få sig själv att känna sig själva bättre på bekostnad av att jag minsann inte är så änglalik som jag försöker framstå. Problemet är att jag inte ser på mig själv som en bättre eller sämre människa bara för att jag inte äter kött. Jag har helt enkelt gjort ett av många ställningstagande här i livet, det att inte äta kött. Det är inget ädelt över det, bara ett litet steg i rätt riktning.


Förvånad blev jag dock när jag insåg att frågorna om huruvida jag äter ägg, fisk, mjölk osv inte handlade om att sätta dit mig. Min bekante ville helt enkelt veta av nyfikenhet. I sådana här fall är det ju en helt annan sak att diskutera och sakta men säkert insåg jag var jag har min sympati och mitt hjärta. Jag äter ägg, jag dricker mjölk och jag äter till och med emellanåt fisk. Jag är inget helgon och utger mig inte för att vara det. Mitt främsta argument att inte äta kött är av miljöskäl. Så länge jag väljer mejeriprodukter och ägg som är ekologiskt framställda och närproducerade tillåter jag mig själv att göra det.

Fisk kan jag inte försvara har jag upptäckt, det är smidigt, jag beställer det på restaurang om det inte finns vegetariskt, jag låter folk bjuda på det för att de ofta bli glada om de faktiskt kan laga något som alla äter. Jag lagar aldrig fisk själv men ibland gör min pojkvän fin fisk till mig på ekologisk vara. Jag anser mig vara djurvän men ur den aspekten är det inte försvarbart att äta mejeriprodukter och ägg. Jag har inget försvar och jag erkänner att det är ren egoism.

Jag festar på vegetariskt bacon och ekologisk äggröra till brunch

Jag tycker om kött, fisk, mjölk och ägg. Jag avstår allt kött utom fisk vid enstaka tillfällen. Jag drar ett strå till stacken men jag dömer ingen oavsett vilket kostval denne gör. I många fall är det bättre att äta kött än att äta andra animaliska produkter. Vilt till exempel är ekologiskt om något, dessvärre räcker det inte till alla. Det enda jag kan säga är att jag uppskattar att man vet om vad man stoppar i sig och kan stå för det på ett eller annat sätt. Jag är den förste att erkänna att jag har massor kvar att lära på denna punkt.

En fantastisk veggielunch på Öland i somras

Foton: privata och flickr

7 comments:

  1. Oj, oj.. långt och intressant och tänkvärt! Vet knappt egentligen vad jag ska skriva för kommentar förutom det! Jag är inte vegetarian men jag äter inte så jättemycket kött ändå och jag är helt med på dina skäl och allt det där.. inklusive egoismen (för det är väl den och bekvämligheten som gör att inte jag har tagit någon fast ställning sådär) Jag kan dock fascineras över ibland hur inställda folk är på att en måltid faktiskt måste innehålla kött. Ibland tänker jag inte ens på att jag inte har med det i maträtten och så kanske man får en kommentar om matlådan å nån undrar om man är vegetarian bara för att man inte har kött som ingrediens.. Nej, jag ska inte trassla in mig i nåt resonemang här.. men bra inlägg!

    Ser att jag fått äran att hamna på din lista, det tackar jag ödmjukt för! Är så distraherad av allt vad praktiken innebär just nu att jag inte har så mkt ork och inspiration för tillfället, men jag hoppas att det kommer tillbaka! Jag gillar faktiskt skorna mer och mer :-)
    Undra om ni får ha kvar snön över helgen i Skåne.. trevlig helg!

    kram Camilla

    ReplyDelete
  2. Det här var ju intressant för nu i L.A kände jag precis som du fast från en köttätares perspektiv. Där är väldigt många precis som du vegetarianer och PETA har ett väldigt starkt fäste. Där upplevde jag att nästan blev utskälld och precis som du säger backad in i ett hörn där jag var tvungen att försvara varför jag åt kött.
    Kött eller inte, det är just det där att en del känner att de har rätt att hoppa på en och man liksom ska gå med på att de frågar personliga frågor samt besvara dem.
    Jag känner mer att respekterar jag någon annans matvanor får han respektera mina.

    Äntligen fredag! Redo för helgen?
    Stor kram Mia

    ReplyDelete
  3. Detta var så skoj så jag glömde svara på mitt cirkus-inlägg! Nåja, jag tror absolut du har rätt. SJälv har jag inte sett en enda (!) skräckfilm men det finns ju gott om exempel i litteraturen. Det ligger i folktron och gamla myter att vara rädd för det som ser annorlunda ut.

    ReplyDelete
  4. Jag håller med dig! Man hittar medvetet (omedvetet?) bloggare som man har mycket gemensamt med. Jag ler igenkännande på de flesta punkter i denna utmaning, hos alla de jag följer mer frekvent. Ska bli kul att läsa vad du skriver sen :)

    Tusen tack för Köpenhamnstipsen (eller bristen på dom, haha)! Det var några år sedan jag var där sist och jag kan inte skryta med att ha så bra koll på den staden, men Ströget hittar jag till i alla fall! ;) Ska spana på smågatorna, som du skrev, de är ju oftast där alla mysiga ställen finns. Det är som här i Göteborg, alla stackars turister hamnar på restauranger vid Avenyn, och de är inga små guldkorn eller stjärnkrogar precis…

    ReplyDelete
  5. Förstår vad du menar med att folk ifrågasätter ens val. Men att välja att inte äta kött borde ju inte ifrågasättas i dagens samhälle, snarare tvärtom!

    Äter själv kött, men det har blivit mindre på senaste. Inget aktivt ställningstagande från min sida, men det finns ju så otroligt många goda vegitariska rätter att det oftast känns som ett fräschare val...

    Nåja, nu pyser jag snart iväg till Köpenhamn. Ha en jättremysig helg!! :)

    Kram /Frida

    ReplyDelete
  6. bra inlägg! Väldigt intressant ämne du tar upp! Har själv funderat på att bli vegetarian..tillagar inget kött hemma och beställer det nästan aldrig när jag äter ute..dock gillar jag fisk, ägg o mejeriprodukter...
    KrAM!

    ReplyDelete
  7. Måste slå ett slag för att det går att beställa ett gratis vegetariskt startpaket från Djurens Rätt. SMS:a VEGO till 72120 eller gå in här:
    http://www.djurensratt.se/portal/page?_pageid=33%2C34054&_dad=portal&_schema=PORTAL

    ReplyDelete