Sunday, March 1, 2009

Loppis, lägenhetsvisning och lavendelkaka


Det är söndag och Malmö har varit så snällt mot mig den här helgen. Jag hade inte kunnat ha det bättre. Idag invigdes loppissäsongen och en enorm massa av vinterutsvultna loppisfantaster stod och köade utanför Lions lada i Staffanstorp imorse vid klockan 11. Jag hittade inte annat än två gamla kakburkar och tre fotoramar men det blev en härlig utflykt i alla fall.


Efter loppisen åkte vi nämligen inom Tirups örtagård där vi kalasade loss på deras goda bröd med salviaost och grönsaker, varm choklad med vispgrädde, kärleksmums med mynta och chokladkaka med lavendel. Det var ofantligt gott men oj vad vi var proppmätta efteråt...


Den största kärleksmums jag någonsin sett och E var lyrisk. Hans absoluta favorit...


Vi var helt enkelt tvugna att röra på oss så vi tog en runda på lekplatsen i örtagårdens trädgård, där jag hittade denna roliga skräckfilmsstenfåtölj med stenfigurer i värsta Notre Damestil.


Men eftersom vi trots lek på äventyrslekplatsen fortfarande var så rysligt mätta att vi knappt kunde släpa med oss magarna ut i bilen körde vi ner till Västra hamnen för att flanera en stund och skratta åt de lustiga husbyggena. Det slutade med att vi gick på lägenhetsvisning, drömde om en takterass men konstaterade att över 2.000.000 för en en och en halva på 63kvm var ren dumhet och inget annat. Således åkte vi hem till vår mysiga lilla tvåa och kände att vi har det trots allt ganska bra som vi har det.


Vem vill bo i Turning torso anyway?

Bilder: privata, Peter L (får ej användas utan min tillåtelse)

7 comments:

  1. Sa du LAVENDELKAKA? Jag som älskar lavendel. Åh, så gott.

    ReplyDelete
  2. Vi har inte gjort så mycket idag. Varit i Lödde och handlat lite. Lagat god mat och mest haft det skönt. Kom gärna hit nästa söndag. Fråga Jessika om hon också vill med vetja! Hon ville gärna det, har jag för mig. Förresten, jag kommer inte på torsdag, måste hålla lite i pengarna tror jag. Får väl se hur duktig jag kommer att vara! Det låter som att ni haft en jätteskön helg. Det är du verkligen värd! Snart blir det Gossip girl här och bara slapp i soffan. Jag har varit så duktig och gjort det fint här hemma så det är jag värd idag! :-) Kram

    ReplyDelete
  3. Oj, vilken underbar helg du verkar ha haft!
    Den där frukosten på lördagen.. frukost är ibland det godaste man kan äta ute (antaglien för att man gör det så sällan!). Tycker det är så lyxigt att gå till ett hotell och äta frukost ibland! Å skridskor.. tänkte just häromdagen att det ju faktiskt är nåt man borde göra mer!
    Er dag idag verkar ju varit minst lika trevlig.. får mig att längta tillbaka till Malmö.. (var där bara några dagar i somras för första gången)

    ReplyDelete
  4. Hahaha vi hade samma diskusssion i helgen. Vem vill bo i Turning Torso? De som bor efter en viss våning kan ju inte ens öppna fönstrena! Galet.

    Finns en länk i inlägget om var du kan köpa boken, amazon. Syns inte länkarna???? Fler som frågat nämligen...

    Stor kram

    ReplyDelete
  5. Vilket härligt sätt att spendera sin söndag på :o) Den där örtagården verkar vara ett mysigt ställe, får se till att åka dit ngn gng när jag är nere o hälsar på familjen i Skåne.

    Svar: Kul att du pluggar till gymnasielärare, så som jag lärt känna dig via bloggen så är du en god människa som har mycket att ge och jag tror att du skulle bli en superbra lärare :o)

    Din nya header är verkligen jättefin och jag gillar konturerna på sevärdheterna från Paris!

    Kram!

    ReplyDelete
  6. Låter som världens bästa söndag :) Loppis och godsaker- kan det bli bättre?
    Jag drömmer just nu mardrömmar om lägenhetspriser och vi har det dessutom inte så jättebra utrymmesmässigt just nu så för oss kommer ett megalån bli verklighet i vår. Men vi är iaf inte ensamma om det i sthlm. OM det nu hjälper något...

    ReplyDelete
  7. Jag tycker allt att loppissäsongen borde komma igång här med! och med det menar jag att folk borde börja rensa hemma och lämna vidare så att jag kan fynda dem. Just nu är det erbarnligt tomt på alla loppisar som jag är inne på, trist!

    Men, nog är det störande när kommentarer går upp i rök. Det händer ju dessutom bara när man knåpat ihop något både långt och riktigt underhållande :-)

    Ja, jag får nog allt ta hjälp av dig vad gäller bra ställen att äta på, du verkar ju ha spanat in ställen lite varstans! Risotto är jag ju som sagt liiite less på! ;-)

    Turning Torso är nog inte min typ av hus heller.. så då behöver man inte bekymra sig över hur dyrt det är!

    Såg flera fina saker på Fideli, men man måste ju också tänka på vad som går ned i resväskan utan att gå sönder.

    ReplyDelete