Wednesday, March 11, 2009

Metro tipsar om gröna alternativ

Metro hade i förra veckan en tematidning om miljö som var framtagen ihop med Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien. Jag tänkte tipsa om ett par av de saker som stod att läsa om hur man sparar energi och pengar!


Om du ska ut och resa och inte har en tjänstvillig gås vid namn Joakim, som en viss Nils från Skurup, ta tåget! Koldioxidutsläppen per person är tio gånger mindre vid tågresa än vid flygresa samma sträcka.





* Håll hastighetsgränserna! Kör du i 110 istället för 90 km/h ökar bräsnleförbrukningen med 10-20 procent


* Planera hur du använder bilen, köp till exempel mat på väg hem från jobbet.



* Stäng av alla apparater hemma med strömbrytaren och dra ut batteriladdaren när den inte använd, annars fortsätter den dra energi.

* Ställ in datorn på att sätta sig automatiskt i viloläge när den inte används.

Det är mysigt med kyla

* När du reser bort, stäng av elementen eller sänk åtminstone!

* Dra ner persienner och dra för gardiner på natten. Då behåller du värmen i sovrummet.


* I kylen rekkomenderas temperaturen +5 greader och i frysen -18 grader. Varje extra grad kallare ökar energianvändningen med cirka 5 procent.

* Frosta av frysen


* Använd vattenkokare när du ska koka vatten och sätt lock på kastrullen när du sedan häller i vattnet.


* Försök att köpa lokalt producerad mat, till exempel svenskt kött. Ibland är det dock bättre att köpa till exempel tomater som odlats i ett varmare land än i ett växthus i Sverige.

* Vänta med att tvätta och diska tills respektive maskin är full.


* Anslut diskmaskinen till kallvattnet. Då värmer diskmaskinen själv upp vattnet.

Dessutom, byt till lågenergilampor, cykla och åk kollektivt, dra ner på köttkonsumtionen och shoppa med måtta!


Enkla saker som ändå är så lätta att glömma bort. Det finns naturligtvis många fler tips men i lagom stora doser blir de lättare att ta in!

Bilder: privata, Georg Oddner, Smeg och Bodum

11 comments:

  1. Vilket bra och tänkvärt inlägg! Jag försöker att dra mitt strå till stacken så gott jag bara kan, ibland blir det bra och ibland blir det mindre bra...

    Handlar ju en del på loppis och det är ju himla energibesparande! Särskilt om jag cyklar dit :) Och cykeln den är svensktillverkad *ler*

    Ha en riktigt skön dag! Här skiner solen.

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  2. Men det mesta av det där gör jag. Det är saker som egentligen är sunt förnuft.
    Det med hastighetsbegränsningarna visste jag inte dock men jag kör överlag lagligt och bra.

    Jag som är från landet skulle nog inte stänga av värmen helt i de gamla husen. Då fryser ju rören på vintern iaf men håller med om att många har det alldeles för varmt hemma. Jag föredrar att kunna sätta på mig en tröja och tofflor istället för tvärtom. Hur kan man sova om det är för varmt!?

    Bra inlägg tjejen!
    Kram Mia

    ReplyDelete
  3. Tack för tipsen! Inte så svåra egentligen, men värt att tänka på och komma ihåg!

    Att åka tåg är dock ibland mycket dyrare än flyg, t.ex. kostar tåg stockholm-göteborg ofta dubbelt så dyrt än flyg med sas.

    ReplyDelete
  4. Vilket bra inlägg!! Jag är också stor miljövän och försöker spara in lite här och där...bra skrivet!!!

    ReplyDelete
  5. Som vanligt bra och kloka råd!

    ReplyDelete
  6. Söt tjej på översta bilden!

    ReplyDelete
  7. Alexandra: Ja, visst är det så att de mer miljövänliga alternativen ofta är dyrare men man får ju känna av själv vad man är beredd att betala och vilka möjligheter man har. Ibland är det omöjligt eller helt oförsvarbart för ens privatekonomi att välja miljövänligt men man får göra vad man kan och väga sina beslut. Ingen kan göra allt!

    Jess: Eller hur, ibland måste man ju ta in snygga modeller så att det inte bara blr min nuna på alla bilder :)

    Anna: Varsågod :)

    Kram Emelie

    ReplyDelete
  8. Ett bra och informativt inlägg! Det handlar ju om enkla saker och alla bäckar små! Det är så tråkigt att jag flyger så mkt i tjänsten :( Men åker man till finland över dagen så finns det inga alternativ till flyget. Privat åker vi ofta båt.

    Kram!

    ReplyDelete
  9. Kör vi bloggdejt någon gångkan vi ju ha 20-talet som tema! :)

    Stor kram

    ReplyDelete
  10. Vilket bra inlägg!! Tack!
    Har lite daligt samvete för alla timmar jag spenderar i flygplan...

    Tänkte pa dig i dag när jag var uppe i Fontenay sous bois och beställde Sushi :)

    Kram Lisa

    ReplyDelete