Thursday, May 7, 2009

Från en bortskämd 80-talist

Jag sitter och lyssnar på morgonpasset som gästas av härliga Gustav Fridolin och det pratas om huruvida 80-talister är bortskämda eller inte. Lata, bortskämda av curlingföräldrar och helt oförmögna att löneförhandla utan pappa vid vår sida är en bild som tydligen inte är helt främmande för många födda innan den första mobiltelefonens uppenbarelse. Men finns det inte en annan sida? Visst finns det lata människor, gnälliga människor, otacksamma människor. Det är dock inte sådana människor som jag varit omgiven av.

Jag är tidig 80-talist och visst är jag bortskämd med studiemedel, utlandsresor och fria val. Men vi är barn av vår tid och varje generation blir präglad av det samhälle som omger den under uppväxten. Runt omkring mig har under senare hälften av mitt liv funnits "duktiga flickor" som på ett eller annat sätt försökt att rädda sina nära och kära genom att vara så perfekta som möjligt. Jag har knappt haft en enda vän som inte vrängt ut och in på sig själv för att bli bekräftad, bli någon. Lyckas. Eller lyckas göra någon nöjd.

Med toppbetyg, fina utbildningar och livserfarenhet står vi nu ändå här mitt i arbetslösheten. Bortskämda eller ej, här är vi och försöker slå oss fram med stjälp av vår dåliga självkänsla. Präglade av det 90-tal vi växte upp under. Det är inte synd om oss på något vis, vi ansvarar alla för våra egna liv. Men som en smart P3-lyssnare till slut utbrustit då dennes far ständigt påpekade att han blivit serverad allt på silverfat - Men vem fan är det som håller i fatet då!

13 comments:

  1. Bra sagt Emelie! Jag tycker ingen är mer bortskämd än någon annan. Alla har sitt bagage att dra runt på, så är det.

    TACK för din söta kommentar!! Du är för go. Här sitter jag med näsan knappt ovanför vattenytan och försöker få rätt på tillvaron. Tröstäter choklad och försöker förtvivlat plocka upp alla smådelarna av lego innan lillan sätter i sig dem. A och E bråkar och så poppar din sööööta kommentar upp. Du värmer verkligen hjärtat!! Stoooor kram till dig :)

    Jenny

    ReplyDelete
  2. Kunde inte ha sagt det bättre själv!

    Puss från duktig

    ReplyDelete
  3. Nej.....jag är INTE bortskämd....inte det minsta...eller så är det just det jag är om jag inte själv kan inse det...men nä....

    hmm....skit också....den röda var ju så fin....men brun kanske funkar....beror lite på priset....som är????

    Kramar

    ReplyDelete
  4. Nej, du är inte bortskämd. Du och dina systrar har kämpat med skolor och utbildningar. Och visst är det så att alla är barn av sin tid. Såväl ni som är födda på 80-talet som vi som är födda på 50-talet.
    Du och dina systrar är absolut det finaste en mamma kan ha!
    Kram

    ReplyDelete
  5. Bra skrivet och härlig slutkläm. Kram från 70-talisten Linda.

    ReplyDelete
  6. Jag håller med helt. Det har ju också forskats och framkommit, om det var Umeå universitet, att vi med alla våra val och möjligheter fallit på eget grepp. Pga alla val kan vi inte välja alls - vi får höra hur vi ska leva leva leva och förväntaningar blir skyhöga för vi har ju alla förutsättningar, att vi blir oförmögna att faktiskt välja..för inget kan någonsin leva upp till sinnebilden liksom..

    Jag kan verkligen känna igen mig i det.

    Stor kram

    ReplyDelete
  7. Det är en intressant diskussion det där.. Undra om hans bok är nåt att läsa. Jag känner mig nästan lite i kläm eftersom jag är född 79, men mina systrar är ju födda på åttiotalet så nog identifierar jag mig med den generationen snarare än sjuttiotalisterna. Vad nu egentligen identifiering med en generation innebär föresten..`?

    Jag tror det kommer bli ännu mer annorlunda när de som är födda på 90-talet tar studenten. De känner väl knappast till en tid utan dator och internet t ex. Men de träffar du väl nu förstås i skolan.

    Det var verkligen en bra kommentar om vem som håller i fatet! Det är så lätt att man snöar in sig på en bestämd åsikt och inte ser utanför boxen.

    Kram Camilla

    ReplyDelete
  8. Välskrivet och intressant! Det finns bortskämda människor överallt i alla ålderskategorier! Det handlar ju om i vilka förhållanden man växte upp i! Från en 70-talist!

    ReplyDelete
  9. Bortskamda? Det haller jag inte med om, inte for att jag ar fodd pa 80 talet (jag ar gammmal....) men anda!

    Tycker faktiskt att de flesta ar valdigt framat, har massor med ideer, startar eget etc Valdigt drivna! Det klart att vi har haft det "latt" om man jamfor med de som vaxte upp under en krigstid tex men det gar ju inte att jamfora.

    Na, jag tycker nog att 80 talisterna ar valutbildade och envisa. Finns det inte jobb dar ni soker det sa kommer ni soka nan annanstans.

    Och han dar med silverfatet kan ta undan det, vi vill och kan sjalva!

    Kram Lisa

    ReplyDelete
  10. Jag är ju då 70-talist och man har ju fått höra ett och annat om hur "sådana" är. Sådana generaliseringar är jag aldrig förtjust i. Det är varken bra att dra alla över en kant eller låta en sådan generalisering bli en ursäkt för knepiga beteenden. Alla har sina olika problem eller fördelar som beror på alla möjliga saker, och alla har olika sätt att tackla det.

    Men det kan vara bra att uppmärksamma att det inte är samma att vara ung nu som att vara ung under högkonjunkturen på 50-talet (vilket en hel del ur den äldre generationen inte verkar fatta..)

    ReplyDelete
  11. Jag håller verkligen med! Men bortskämd har jag aldrig blivit inte i den benämningen som Amelia Adamo gått ut med. Sedan ska man aldrig dra alla över en o samma kam, vi har alla växt upp i olika förhållanden, oavsett vilket årtal vi är födda.
    Kram!

    ReplyDelete
  12. Oj, vad jag känner igen mig...hi hi...80-talisten!

    ReplyDelete