Wednesday, May 6, 2009

Godaste sommardesserten


Jag måste bara tipsa om världens godaste och enklaste efterrätt. Om man har bråttom och ändå vill svänga ihop något supersmaskigt så ska man fixa Lindas sommardröm på bara några minuter. Jag döpte den lite efter den väninna som introducerade mig för denna smaksensation.

För 6 portioner

200 gram vit choklad
4 dl creme fraiche (34%)
1 liter jordgubbar
lite socker och mynta

Smält den vita chokladen över vattenbad, blanda ihop noga med creme fraiche. Lägg upp en stor klick av krämen i 6 fina dessertskålar och ställ i kylen minst en halvtimme, gärna längre (perfekt att göra innan eller samtidigt som man lagar mat, eller på morgonen om man vill). När du sen ska servera, hacka eller mixa jorgubbarna med lite socker och myntablad och fyll upp med jordgubbsblandningen i dessertskålarna. Servera!

9 comments:

  1. Låter både väldigt gott & lätt att göra - det ska jag definitivt prova! Tack för tipset!

    ReplyDelete
  2. Åhh...som pannacotta fast nyttigare liksom. Och sånt himla ögongodis!!

    ReplyDelete
  3. Låter himla mumsigt måste jag erkänna!! Det får jag ta och prova någon dag!!

    :)

    ReplyDelete
  4. Mmmmmumma!!! sånt som hjälper mig att behålla extrakilona:)

    Hojta om du vill att jag ska kika om bikinin finns i din stl här! Kollade du klänningen förresten?

    Kramar

    ReplyDelete
  5. Uhm, mums! Det skal jeg helt klart teste! Jeg elsker jordbær!
    Kram

    ReplyDelete
  6. Åh, vilken god dessert, den kommer jag definitivt göra under sommaren!
    Haha, det klippet ska jag kolla in :-)
    Jepp, kudden är från David. Ska inhandla en annan sort, kanske en enfärgad till den. Jag är trött på de vi har nu. Sakta men säkert formar man sitt hem!
    Ja, snart måste vi ses. Jag har det snart lite luftigare. Puss!

    ReplyDelete
  7. Ser hur mumsiga ut som helst! Kram Jess

    ReplyDelete
  8. MUMS! Ser riktigt gott ut! Måste prova :-) Vit choklad och creme fraiche..ovanligt men säkert väldigt god kombination :-)

    kram!

    ReplyDelete
  9. Jordgubbsdesserten låter som en dröm! Och kombinationen låter så spännande, tycker att det mesta med creme fraiche blir gott :)

    ReplyDelete