Saturday, December 5, 2009

Cop15

Det brinner uppenbarligen i knutarna om ett nytt globalt klimatavtal ska hinna efterfölja Kyotoprotokollet. Klimatkonferensen som går av stapeln på måndag berör oss alla direkt eller indirekt. Jag hoppas att själva mötet får behålla fokus och att de planerade aktionerna hjälper och inte stjälper ett eventuellt beslut.

I dagens Sydsvenska Dagbladet skriver bland andra Andreas Carlgren och Ola Skinnarmo om att människor, organisationer och företag inför klimatmötet i Köpenhamn måste hjälpa till att öka trycket på världens ledare, så att de ställer upp på de utsläppsminskningar som är nödvändiga för att nå målet om en temeperaturökning på högst 2 grader.

Under slutet av veckan kommer folk ute på stan att samla in namnunderskrifter för kampanjen som sedan ska överlämnas till representanter för USA:s och Kinas regeringar i samband med mötet. Budskapet är att vi vill ha ett globalt klimatavtal, att alla världens länder ska delta men att olika krav måste gälla för olika länder, att de fattigaste ländernas rätt till utveckling ska säkertsällas och att temperaturen får öka med högst två grader.

Jag ska helt klart skriva på om jag får chansen.

5 comments:

  1. Vårt klimat är absolut en mycket viktig fråga! Kram
    Det var cognacsglögg! Mums!

    ReplyDelete
  2. Den tanke som dyker upp i mitt huvud är hur mycket kostar alla resor till konferensen i Köpenhamn? Och då inte i slantar, utan hur mycket kostar de på miljön? Hallå, videokonferens någon??? Är det ett bekant system?

    Och jag undrar just om det där slagbordet.. det verkar finnas här och där över hela landet, men tycks vara handgjort. Hur spreds ritningen? Alla kan väl inte suttit på sin kammare och för sig kommit på exakt samma bord?? Mitt bord har inte originalskivan kvar, den var helt skev och var tvungen att ersättas om jag skulle kunna använda bordet, så då gjorde det inget om jag målade tyckte jag. Så mana du din kompis att också måla. Med tålamod och Butinox vitfärg kommer man långt!

    ReplyDelete
  3. Du får gärna kludda dit min signatur också för jag kommer nog inte att vara i närheten ;)

    Kram

    ReplyDelete
  4. Jag ska gärna skriva på jag också om jag får tillfälle! Det känns otroligt viktigt att alla drar sitt strå till stacken. Själv försöker jag i möjligaste mån men jag känner nog att jag skulle kunna vara mycket, mycket bättre ändå...

    Kul med bröllopsplaner! Stort grattis till det :)

    Kram Jenny

    ReplyDelete
  5. Så härligt och uppfriskande att du tar upp sånt här i bloggen:) hejja dig!!!!

    Och hmm....jag har nog alldeles för få underkläder i lådan....höhö...om man inte räknar alla uttöjda och urtvättade gravidtrosor:)

    kramar

    ReplyDelete