Sunday, October 3, 2010

Jag omfamnar hösten och bakar en paj


Med hösten kommer mycket fint, det tycker jag faktiskt trots mitt lilla sommarnostalgiska bryt häromdagen. En av sakerna jag älskar med hösten är att varm mat aldrig smakar så gott som under den kalla årstiden. Soppor av alla dess slag, pajer, grytor och gratänger. Paj är och har varit ganska länge, lite av min specialitet. Jag tycker själv att mina pajer brukar bli väldigt mumsiga och de flesta brukar hålla med. Speciellt mannen blir nästan lite lyrisk när det vankas paj här hemma. Så häromdagen föll det sig så att jag slängde ihop höstens första kantarellpaj och det var utan tvekan väldigt smaskigt.

När jag gör paj bakar jag aldrig efter recept, jag häller på mjöl av olika sorter och blandar med smör och vatten på måfå. Fyllning väljer jag efter vad jag har i hemma och stanningen får nöja sig med det antal ägg som finns att tillgå. Det brukar bli bra ändå. I alla fall för det mesta.

Två gånger har jag dock misslyckats fatalt med mitt pajbakande. Den första gången var när jag bjöd mina kära väninnor M och U på middag och på något magiskt vis hade råkat tappa ut halva saltkaret i smeten... Andra gången var när jag skulle prova att göra en potatispaj men potatisen aldrig blev riktigt klar och istället förblev rå men lite halvmjuk. Gissa vilka jag hade på middag då? Just det, M och U.

Så när fler än en gäst höll tal på vårt bröllop och framhöll mitt eminenta pajbakande som en av mina bästa kvaliteter kunde dessa två knappast hålla sig för skratt. De trodde helt enkelt inte sina öron.

Jag har naturligvis grubblat på hur jag ska kunna övertyga mina väninnor om att jag verkligen gör goda pajer men på något vis har detta växt sig till en snudd på oövervinnelig utmaning. Jag är livrädd att misslyckas en gång till. Då vore katastrofen ett faktum och jag skulle få abdikera pajbakartronen en gång för alla. Men hellre illa fäkta....eller hur var det nu igen?

3 comments:

  1. Jag älskar verkligen paj i alla dess former. Saknar dock en ugn här i Paris annars hade det varit optimalt. Dock finns det väldigt goda små quicher på bagerierna samt att jag faktiskt hittat en i kyldisken (fy skäms) i mataffären som även den är riktigt god. Nöden har ingen lag.

    Soppa och gryta lär det dock bli mera av.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Den där pajen ser alldeles underbar ut!

    ReplyDelete
  3. Jag har smakat dina pajer och de är goda!!
    kram

    ReplyDelete