Wednesday, December 8, 2010

Dag 8 - Ett ögonblick

Jag sluter ögonen

På näthinnan en flygplats så långt borta för så länge sedan. Den lite unkna luften som svalnat till ljum efter ännu en het dag slår emot oss när vi går mot utgången, tyngda av de stora ryggsäckarna fyllda av allt det som varit våra liv de senaste veckorna. Tanken hinner snudda vid hemlängtan och jag ser trött ner på mina nariga händer. Veckors smuts vilar förnöjsamt under naglarna och handflatorna lyser vita mot den brunbrända handryggen. Resväskor rullas åt olika håll. Kanske går några män i kortärmade skjortor och vida byxor förbi och talar på ett språk jag inte förstår. Jag vet inte riktigt.

Sen. Ett rop. En röst jag känner och förknippar med trygghet. Hela min äventyrslusta står på huvudet och hjärtat skriker hem och flyr över ett världshav innan jag hinner hindra det. Innan jag hinner stoppa det oundvikliga. Förbjuda skammen som sväller upp i bröstet för att jag inte vill det här att få fäste. Som i en dröm vänder jag mig om och allt bli tyst och den tystnaden innesluter plötsligt den värld som är min och ljuden utanför är långsamma och dova.

Det är konstigt ändå. Det skulle lika gärna kunna vara ett annat liv och jag minns inte längre vem du var. Men jag minns känslan av att vilja komma hem.

 Pic

2 comments: