Saturday, December 4, 2010

Körsbär på toppen!


Tjohoo, jag har fått två Cherry om top awards av två favvisar, Ellinor och Linda och det gör mig så innerligt glad! Jag ska enligt utmaningen berätta om mina tre favoritförfattare. Ingen lätt uppgift inte. Jag tror nämligen att jag är mer en sådan som har favoritböcker snarare än favoritförfattare. Men jag ska försöka berätta om tre författare som har betytt mycket för mig speciellt i mina tonår.

Inte helt oväntat väljer jag tre svenska författare. Även om jag har läst mycket på både engelska och franska så går det inte att undvika att kärleken till det svenska språket ändå är den största. Vi må ha färre ord än många andra språk men nog är det svenska språket speciellt ändå. Det karga, till synes hårda men ovanliga språket i vilket ord kan flätas samman i långa rader och där verb kan bildas av substantiv efter behov har alltid fascinerat mig. Här är tre författare som förmår förvandla detta språk till magi.


Unni Drougge låter orden rusa fram som om det inte fanns något som kunde hindra dem. Läsningen ter sig som en spännande biljakt i en sådan där film där man vet att huvudpersonen kommer att klara sig men likväl njuter man av den adrenalinkick jakten innebär. Nog kan hennes historier vara provocerande men inte på ett konstlat sätt och jag gillar hennes provokationer, de håller litteraturen levande. Jag, jag, jag, Hella Hells bekännelser och Heroine är bara några av hennes romaner värda att läsas.

Louise Boie af Genäs böcker var min stora litterära tonårsförälskelse. Stjärnor utan svindel trasade sönder mig på ett sätt som bara romanfigurers livsöden kan under tiden som jag fann min största idol i Ta vad man vill ha och jag köpte till och med strumpbyxor i alla möjliga olika färger, precis som huvudpersonen Stella hade. Vidare slukade jag mellan 1997 och 1999 allt hon skrivit men efter När kärleken kom verkade Boije av Genäs ta paus från romanskrivandet. Därför var det ett kärt återseende när hon i år släppte Högre än alla himlar som jag läser i skrivandets stund.

Ulf Lundell denna kvinnokarl som kanske gjort sig mest känd som låtskrivare och musiker men som för mig alltid varit främst författare. Mina favoriter är Friheten och Vinter i paradiset. Även här är det språket jag fallit för. Det lite avlägsna, avmättade, melankoliska i hans böcker ger tyngd åt det stundom grova ordvalet och den nakna, avskalade stilen som försätter mig i ett nästan drömliknande stadium. Jag tycker om det.

Berätta om tre av dina favoritförfattare samt någon bok de skrivit. Skicka sedan utmärkelsen vidare till fem andra boktokiga bloggare:


4 comments:

  1. Det är alltid lika roligt att få ta del av både bok- såväl som författartips. Precis som du skriver har vi en gedigen författarskara i Sverige, värd att hylla.

    Drougge läste jag en gång för många år sedan, men jag tror dessvärre att det provocerande språket fick mig att stanna vid denna enda bok. Kanske borde jag ge det en ny chans.

    Ulf Lundells böcker lånade jag av mamma i tonåren, dock tror jag att jag var alldeles för ung för att uppskatta skönheten i språket. Även dem borde få sig en andra omgång.

    Stor kram

    ReplyDelete
  2. Grattis till award!
    kram
    Har inte läst någon av de där författarna, jag är ju deckarläsare!

    ReplyDelete
  3. Ulf Lundell! Verkligen!? Hans senaste poesibok ville jag ta fram skämskudden medan jag läste.
    Men jag skulle vilja läsa Jack som anses vara någon slags generationsroman även om jag tror det gäller mer för män.

    Tack snälla för priset. Jag ska fundera lite. Det där med favoriter, galet svårt ju!

    ReplyDelete
  4. Ellinor: Jag vet inte vad jag skulle ha tyckt nu som vuxen. Jag har inte läst Ulf Lundell sedan jag var tonåring. Men Drougge borde du faktiskt ge en chans till. Hon är cool.

    Jess: Ja men man kan väl vidga sina vyer? Jag har läst en del deckare jag med :)

    Mia: Det är väl en fasansfull tur att vi har olika smak? Hur var dte nu med "Vi gillar olika"? det gäller väl även böcker? ;) Har du läst de andra författarna? Jag har inte läst Lundells poesi så om den kan jag inte uttala mig. Däremot har jag beställt en bok på rekommendation av dig, No et moi hette den va?

    ReplyDelete