Monday, September 19, 2011

Chokladkaka för den allergiske

Som jag har nämnt tidigare är det inte alltid helt enkelt att laga mat och desserter till våra tisdagsträffar då jag träffar mina bästa vänner som är allergiska mot både det ena och det andra. Med en vegetartian, en mjölkallergiker och en som inte äter vare sig mjölkprodukter, spannmål eller strösocker är det inte alltid en självklarhet. Så. Man får vara lite kreativ. Följande alternativ på kärleksmums som jag knåpade ihop förra veckan blev riktigt goda!


3 ägg
1 dl potatismjöl
1 dl pofiber
1 dl nötkross (valfria nötter) Sist använde jag cashew och valnötter
1 dl fruktsocker
1/2 dl rörsocker
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
225 gram smält mjölkfritt smör

200 gram mörk choklad, minst 70 %
Sojagrädde



Rör samman allt och häll i en mindre braspanna. Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter på 225 grader. Kolla emellanåt så att kakan inte bränns. Låt svalna.

Smält mörk choklad i en kastrull och tillsätt lite sojagrädde. Rör tills du får en jämn smet. Häll ut över kakan.

Garnera med massor av kokos. Vänta tills chokladen stelnat lite och servera sedan med sojaglass eller grädde.

Det som blir över kan skäras i rutor och sparas i en fin kakburk!

No comments:

Post a Comment