Wednesday, September 21, 2011

H&M avgiftar modet

I veckans nyhetsbrev från Greenpeace kunde man läsa om denna glada nyhet! Innan 2020 ska H&M ha fasat ut alla farliga kemikalier ur sin produktionskedja. Jag gillar verkligen H&M:s kläder men slits mellan min vilja att köpa snygga kläder och mitt miljösamvete. Det senaste halvåret har jag haft som villkor för mig själv att jag bara får lov att handla nya kläder om de är gjorda av ekologisk bomull eller av återvunnet material. Naturligtvis får jag också handla second hand. Detsamma gäller mat, ekologiskt i första hand, närproducerat i andra hand, eftersom det inte alltid är säkert att uppvärmda växthus och dylikt här i Sverige är bättre än att importera från varmare länder. Att vi slipper farliga kemikalier i kläder är visserligen inte detsamma som att produktionen blir ekologisk men det är ett stort steg på vägen.

No comments:

Post a Comment