Saturday, October 8, 2011

Den upplysta stigen


Jag har läst Kjell Erikssons debutroman från 1999 om Uppsalapolisen Ann Lindell. En lite ovanlig deckare med många och komplexa livshistorier som flätas in i varandra och sakta tydliggörs samtidigt som uppklarandet av brottet, ett mord förstås, framskrider.

Det lite ovanliga med denna deckare är att Ann Lindell, trots huvudkarkaktärambitioner inte står i fokus. En helt klart intressant vinkel och jag tyckte definitivt om boken, med ett undantag. Jag lyssnade på boken som ljudbok med en kvinnlig uppläsare, vilket jag tror gjorde mig mer vänligt inställd men när jag tänker efter så var det männen som fick de mest intressanta karkatärskildringarna, medan kvinnorna förblev relativt platta.

Men i det stora hela tycker jag om deckare som denna, där språkdräkten också får ha betydelse, där personporträtten inte inskränker sig till platta stereotyper och där läsaren själv tillåts dra slutsatser. Detta är en författare som jag helt klart ska läsa mer av.

No comments:

Post a Comment