Friday, October 7, 2011

Kung Oidipus


I förrgår var vi och så dans- och teaterföreställningen Kung Oidipus på Hipp här i Malmö. En spännande och väldigt kroppslig tolkning av Sofokles tragedi som i sin tur bygger på den gamla grekiska myten om mannen som av Oraklet i Delphi spås mörda sin far och gifta sig med sin mor. Det är en myt som behandlar både den problematik som Freud sedan tagit fasta på samt det omöjliga i att fly sitt öde.

När jag läste litteraturhistoria fullkomligt uppslukades jag av de gamla grekiska myterna och jag finner de alltjämt spännande, hur ofta jag än hör dem. Denna föreställning är inget undantag och det var en fröjd att se hur de skickliga skådespelarna/dansarna på Malmö stadsteater gestaltade denna fascinerande historia med hjälp av sina kroppar, röster, ett piano och ett gäng kontorsstolar.

Om ni är i Malmö i höst, gå och se den. Jag lovar er en timmes njutning*.

* Jag njöt trots att jag hade konstanta förvärkar och en helt galet sparkandes bebis som tyckte att det var sjukt spännande med alla ljud.

No comments:

Post a Comment