Tuesday, December 20, 2011

Bojkotta julskinkan i år

Som icke-köttätare för man alltid ALLTID vika ner sig när det kommer till julbordet. Man får sitta där med sin konstiga och egenvalda intolerans och tugga i sig grönkålen när resterande frossar i skinka, Janssons, köttbullar och prinskorvar.

För ett par år sedan firade vi jul hos svärföräldrarna som gjorde en sak min egen familj aldrig gjort. De gick med på att ha ett helt vegetariskt julbord. Jag blev överlycklig,  letade kvickt fram recept och tillsammans förberedde massor av smaskigheter. Det blev dock ett undantag. Julskinkan.

Jag antar att jag får se mig i stjärnorna efter den dagen då köttätare kommer att gå med på och njuta av ett helvegetariskt julbord, då jag kan gå in på en restaurang och välja från hela menyn eller då jag slipper sätta i mig ett gäng blomkål gratinerade i ost bara för att kocken inte kan svara på var skaldjuren kommer ifrån.

Det finns många anledningar till att inte äta kött. Jag tror inte ens att jag behöver gå in på några. Desto färre anledningar finns det att äta kött, i synnerhet gris. Läs dagens Aktuella frågor i Sydsvenskan. Jag hoppas att även du bestämmer dig för ett julbord utan skinka!

4 comments:

  1. De julbord jag brukar närvara vid innehåller alltid alla klassiker, men mina små vegetariska bidrag brukar alltid vara uppskattade "nyheter". Att helt köra på den vegetariska linjen tror jag dock är ett mission impossible...tyvärr.

    Kram

    ReplyDelete
  2. Grönkål är ju asgott! Blomkål med. Hellre det än gris, alla dagar. Även julafton.

    ReplyDelete
  3. I min familj går det heller inte att införa hel-vegetarisk jul... Men för varje år har vi mer och mer vegetariskt och all säger att de mår bra av det!
    Julskinkan är väl det sista som lämnar bordet, i dubbel bemärkelse. Jag, som köttätare, men icke-grisätare brukar "unna" mig en skiva på julafton. Men i år har jag skippat det! Inte sugen alls av flera anledningar.

    Jag fick dock den årliga julklappen, i form av en 3,5 kg julskinka, av en företagskund. Den gav jag till en hemlös kvinna som säljer Aluma. Bättre med en plågad julskinka än ingen mat på julen alls, resonerade jag!

    God fortsättning min kära!
    KRamar C

    ReplyDelete
  4. Ellinor: nej det är väl tyvärr bara att lägga ner de intentionerna :(

    Hanna: Absolut!

    Charlotte: Vilken underbar present. Kan tro hon blev poppis på julfesten ;)

    Kramar

    ReplyDelete