Friday, July 13, 2012

Enkelheten med tygblöjor

Redan innan jag var gravid diskuterade jag tygblöjor med ett par personer, vilka samtliga påpekade det besvärliga och ofräscha med detta. När jag senare blev gravid insåg jag att även de mest miljömedvetna och nogräknade när det gäller organiska produkter valde bort tygblöjor på grund av bekvämlighet.

Jag kan villigt erkänna att jag de två första månader drog mig för att prova, mest med tanke på att det var så mycket annat nytt, men också för att jag bara hade hört negativa saker. När jag sedan ändå gjorde slag i saken efter att ha provat en kompis bebis blöjor på Carla ett tag, undrade både jag och min make varför folk hade varit så negativa. Om det blir ett barn nummer två för oss någon gång är det ingen tvekan om vad vi kommer att välja.

Jag tänkte ta upp några vanliga missuppfattningar om tygblöjor:

1. Det är så jobbigt att tvätta 
Om inte tvätta är det absolut tråkigaste du kan tänka dig att göra så är detta inget argument. Jag slänger in en maskin blöjor, tvättlappar och annat var tredje dag. Efter en timme tar jag ut det och beroende på väder hänger jag upp det eller kastar in det i torktumlaren på låg värme en stund. Märk väl att jag inte har egen tvättmaskin. Varje gång jag har tvättat bokar jag genast en ny tid. Har man egen tvättmaskin skulle jag gissa att man kör en tvätt var tredje dag i alla fall.

2. Det är ofräscht
Vad är det som är så äckligt med din egen bebis kiss och bajs? Kissblöjorna lägger man direkt i en hink med tätslutande lock, bajsblöjorna kan man skölja av om det behövs men när bebisen äter riktig mat kan man bara skaka av det i toalettstolen och sen göra samma sak som med övriga blöjor. Det luktar visst lite om blöjorna men är det inte mer obehagligt att det inte luktar om vanliga blöjor? Vad är det i dem liksom? Är man lyhörd för bebisens signaler kan man dessutom avlägsna blöjan innan nummer två kommer och istället låta bebisen göra sina behov på toaletten eller på pottan.

3. Det blir ingen skillnad miljömässigt eftersom man måste tvätta och torktumla. 
När man tvättar tygblöjor ska man tänka på samma sätt som med all övrig tvätt. Jag försöker att ha fulla maskiner genom att lägga med handdukar, städtrasor och annat. Det som tvättas tillsammans med tygblöjorna tar inte lukt utan blir precis lika rent. Man bör självklart att alltid använda miljömärkt tvättmedel utan fosfor och inte överskrida den rekommenderade mängden tvättmedel sett till områdets vattenhårdhet. Blöjorna bör sedan hängtorka och nu på sommaren gör de det bäst i solen! För mer info om engångsblöjor vs. tygisar läs gärna rapporten från Naturskyddsföreningen här.

4. Det är dyrt
Vi valde att köpa samtliga tygblöjor begagnade och vi betalade således mindre en halva nypriset. Att de är tvättade många gånger är ett plus, desto fler gånger man tvättar, desto bättre suger de. Vi har i nuläget väldigt många blöjor men det är för att vi inte riktigt visste vad vi ville ha. Egentligen räcker det nog med 20 stycken blöjor och cirka fem blöjbyxor om man väljer två-partsystemet som vi har gjort. För 2000 kronor har vi fått följande:



24 st Imse Vimse one-size prefolds i ekologisk bomull. En blöja som är formad och därför inte behöver vikas från början, utan lätt fästs ihop med en snappi (en slags avancerad säkerhetsnål som inte är farlig).

5 st Alvehamn ekologiska bambublöjor med enkla tryckknappar som är bra när man har bråttom eller byter på obekväma ställen.

6 st Little Lamb tjocka bambublöjor med extra inlägg som vi använder på natten. Uppsugningsförmågan är fantastisk.

10 st fleeceinlägg som man kan lägga in i blöjan för torrare stjärt. Vätskan går igenom dessa ut i blöjan och barnet förblir därför torrt.

4 st Litlle lamb ytterbyxa i PUL

3 st ytterbyxor av annat märke i olika färger och mönster

1 st Imse Vimse ytterbyxa i ekologisk bomull

2 st allt-i-ett blöjor som är bra att ha om någon ska passa eller om man ska bort

1 st tvättpåse att förvara blöjor i när man är ute på vift

3 st snappis

Dessa saker har vi använt från att Carla var 2,5 månad tills nu när hon är 8 månader och allt fungerar fortfarande. Vi kommer att behöva komplettera med ett par större nattblöjor men det är nog det enda fram till 12-13 kg. Sedan får vi se. När man har använt klart det kan man sälja det vidare eller behålla till eventuella syskon.

Ekonomiskt inser jag att vi redan har tjänat ihop pengarna. 2000 kronor räcker inte särskilt länge till engångsblöjor, åtminstone inte om man köper ekologiska, men jag tror inte att det räcker länge ens om man använder alla de där kupongerna som man får hemskickade i tid och otid.


No comments:

Post a Comment