Tuesday, April 9, 2013

Alla dessa otrevliga människor

Är det bara jag eller råkar ni lika ofta som jag ut för otrevliga människor? Ibland undrar jag om det är jag som utstrålar något irriterande eftersom jag gång efter annan får någon dryg typ på andra sidan disken eller i andra änden av luren. Oftare det senare.

Det är inte ofta jag råkar ut för otrevligheten öga mot öga faktiskt. Någon snorkig servitris här, någon stressad flygvärdinna där, men över telefon. Var ska jag börja?

Härom veckan tänkte jag beställa bord på en av stadens hippaste hipstersplace. Vi kan kalla det Grand öl och mat. Jag ringer upp och samtalet går ungefär så här:
- Hejsan, jag undrar om ni har ett bord för tre på fredag kväll?
- Nej
- Ursäkta vad sa du?
- Om ni vill komma klockan 18.
- Okej, ja men det blir bra!
- Ni måste gå innan 20.
- Okej, jag ska bara kolla med de andra, jag ringer igen om vi ångrar oss.
- Ni måste förresten gå tio i åtta.
- Okej.
- Ring om ni inte kommer.
- Ja det ska jag göra! Om ni får ett återbud får du gärna boka in oss vilken annan tid som helst.
- Jag kan inte hålla på att ringa runt till 25 olika som vill boka bord!
- Okej, nej det förstår jag, jag trodde inte att det var så många som ville göra så.
- Ja, du behöver inte ta mig ordagrant! Det är kanske inte jag som svarar nästa gång det ringer.
- Nej, jag tänkte bara att ibland finns det en bokningslista där man kan...
- Ni är välkomna på fredag. Klick.

En lur i örat. Behöver jag säga att vi aldrig gick dit?

Idag hände det igen, Veolia transport hittegodsavdelning i Lund. För andra gången. Vissa människor är så uppenbart på fel plats och jag vet att jag ska tänka att det är mest synd om dem, men jag kan inte hjälpa att jag blir lite illa till mods och allmänt nedstämd när någon behandlar en illa. Hur känner ni?

2 comments:

  1. Visst är det underligt att det finns så många oserviceminded personer som jobbar i serviceyrken. Tragiskt :( . Kram Linda

    ReplyDelete
  2. Att man borde bara skaka av sig! Inte ödsla sin energi till att bli ledsen. Inte lätt i praktiken men det är ju ett ganska olösligt problem. Tyvärr tror jag inte att det hjälper att vara otrevlig tillbaka. Mitt tips blir att strunta i det för det är ju i detta fallet en ganska oviktig händelse. Min kompis brukar säga att jag ska klaga men jag tycker själv inte att man vinner med gnäll heller. Hatar "att skriva lappar" i tvättstugan.
    Men jag har haft liknande kollegor. HU! Det kunde jag inte alls hantera. Blev jätteledsen... men det brukar finnas andra personer som väger upp... Kanske ska man inte ta de snälla personerna för givet och själv försöka vara extra hjälpsam. Jag brukar försöka hjälpa andra med dörrar, barnvagnar, vänta med hissen. Speciellt tacksamt med äldre som har tid att uppskatta vänlighet. Vi lite yngre är mer stressade och prioriterar bort vänlighet och snällhet mot okända ibland?
    Efter att ha blivit mamma kan jag själv vara lite surare och tröttare än innan. Tyvärr. Kanske inte mot andra föräldrar, men jag kan irritera mig över att jag förväntas kliva ur vägen med barnvagnen hela tiden. Jag ser ju att de är lika irriterade över min barnvagn...

    ReplyDelete