Tuesday, April 2, 2013

Finveggo i Mersmak

I senaste numret av mersmak hittade jag ett riktigt finmiddagstips i vegetarisk kostym. Det finns gott om vegetariska recept men jag hittar sällan något som är relativt enkelt och ändå blir riktift flott. Detta rekommenderar jag varmt.

Rotselleri med broccolivarianter och pocherat ägg

Köp detta
  • 1,5 kg rotselleri
  • 2 msk oliver
  • 1 tsk flingsalt ev mer
  • 1 citron, finrivet skal
  •  svartpeppar

Brocolipuré samt crudité:

  • 300 g broccoli
  • 1 liter vatten
  • 2 msk salt
  • 1 tsk bikarbonat
  • 50 g rumsvarmt smör
  • 25 g plockad dill
  • 1 tsk pressad citronsaft

Råstekt broccoli:

  • 400 g broccolibuketter
  • 2 msk olivolja
  • 1 tsk salt
  • 0,5 tsk svartpeppar

Pocherat ägg:

  • 8 ägg
  • 1 liter vatten
  • 2 msk ättiksprit (12 %)

Garnering:

  • dillvippor
Sätt ugnen på 175°. Tvätta eller skala rotsellerin med en vass kniv. Lägg på en plåt och baka i ugnen ca 2 timmar. Skär i klyftor vid servering, ringla över olivolja samt strö på flingsalt, citronskal och vrid över peppar.

Gör så här

Broccolipuré
Dela hela broccolin, inklusive stjälken, i mindre bitar. Spara 3 buketter med stjälk. Koka resterande broccoli i vatten med salt och bikarbonat tills den mjuknat, ca 5 min. Sila och låt rinna av väl. Mixa broccolin slät i en matberedare med smör och dill. Smaka av med citronsaft.
Crudité

Skiva de 3 broccolibuketterna. Råstekt broccoli: Bryt broccolin i buketter och skiva stjälkarna. Stek i olja tills de fått fin färg och mjuknat, cirka 5 min. Smaka av med salt och svartpeppar.


Pocherat ägg
Koka upp vatten och ättika. Knäck ett ägg i en kopp. Gör en virvel i vattnet med en visp eller sked innan du försiktigt stjälper i ägget. Låt sjuda ca 3 min. Plocka upp äggen med hålslev. Låt dem svalna lite, det går också bra att servera dem kalla.

Bjud den mjuka broccolipurén med råstekt broccoli och krispig crudité till det syrliga ägget och den söta sellerin.

No comments:

Post a Comment