Thursday, June 12, 2014

The surf experience

I september förra året var jag och Erik galet ressugna och bestämde oss för att åka en långhelg till vackra Lagos i Portugal för att surfa. Efter en smärre katastrof på flygplatsen som involverade en felbokning och galet mycket extra pengar för att byta datum på biljetterna, kom vi iväg. Carla lämnade vi ett par dagar hos mormor.
 Lagos ligger vackert vid kusten i Algarve och är en otroligt söt liten by med gott om mysiga restauranger och barer. 

Eftersom det var en renodlad sursemester bodde vi på ett surf camp "The surf experience" som huserade i ett mysigt hus i centrala Lagos. Där hade vi det enda privata rummet då de övriga var flerbäddsrum i vandrarhemsstil. På taket fanns en härlig terass där  det var skönt att varva ner med en kall öl efter en lång dag på stranden och snacka med de övriga gästerna. Några gånger i veckan anordnades grillfester. För 10€ fick man en supergod grillbuffé, musik och trevligt sällskap. 

 Varje morgon traskade vi ner till allrummet och käkade frukost innan det var dags att ge sig av till dagens strand och bästa surf spot. 


En kul sak är att deras promovideo filmades den veckan vi var där. Den uppmärksamme kan se oss susa förbi ett par gånger, bland annat hoppar jag i prickig baddräkt från bron här ovan!


 Redo att ge sig ut i Atlanten. Förmiddagarna var bra för oss alla men en del eftermiddagar var vågorna alltför för stora för mig och jag nöjde mig med att sola. 

Kvällspromenad i Lagos. Det var en fantastiskt mysig resa och jag kan rekommendera Lagos och surf alla dagar men jag skulle inte rekommendera att åka med Surf Experience om man är nybörjare eller är ute efter att utveckla sin surfteknik. Instruktörerna lämnade oss mer eller mindre själva ute i vattnet och fanns bara där för kortare instruktioner och självklart för att hålla oss i säkerhet. Eftersom jag fortfarande är en ganska ovan surfare vill jag gärna ha instruktörer som är i berättar, förklarar och peppar mig mycket. Dock, har man inte råd att åka och surfa på Bali, i Australien eller i Kalifornien är detta ett gott alternativ!

2 comments:

  1. Wow, vilken resa! Önskar jag kunde surfa (visst, allt går att lära sig men jag och vatten går sådär ihop) ;) Kul att se videon också!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det är ju det där med att inte låta rädslan för vattnet ta över. Det är konstigt, jag har gjort så många saker som jag i efterhand tänkt, "det där skulle jag aldrig göra om nu", om, men i stunden måste man bara!

      Delete