Thursday, October 2, 2014

Bovetemadrasser till kidsen

Hörni, vad svårt det var att hitta madrasser till barnsängar som inte är proppfulla av kemikalier och ingrodda i flamskyddsmedel. Jag hittade visserligen väldigt fina tyska madrasser på Grön Interiör i Stockholm men de var ju galet dyra. Efter tips från klok vän hittade jag dock dessa från bovete.se.

Problemet nu är att varken vår spjälsäng eller juniorsäng håller standardmått. Vi löste det genom att lägga ett fårskinn i botten av spjälsängen och lägga den lilla modellen som egentligen är till för vagn ovanpå till bebisen och att till Pyret helt enkelt lägga spjälsängsmodellen 160x60cm ovanpå hennes andra madrass. Den lilla är dessutom hel lagom att ha som ett babynest i början för jag kan ju tänka mig att vi kommer ha henne i sängen i ganska mycket ändå. 

Den enda invändningen jag har mot bovete.se är att man inte vet om bomullen de använder är ekologisk. Det känns ju orimligt att vara så mån om gifter att man fyller madrassen med bovete och sen stoppar in den i ett skal som innehållet kemikalier men man vet ju aldrig. Jag resonerade som så att skyddet kan man ta av och tvätta flera gånger innan man använder det. Så nu återstår det bara att se hur småttingarna sover på det. 

3 comments:

  1. Hej! Får man med ett yttertyg när man köper madrassen för vagn? De svarar tyvärr inte på mail på bovete.se och allt kändes ganska oklart när jag väl fick tag på någon via telefon. Synd med tanke på att vi är ett antal där ute som letar efter bra bebisprodukter...Själv har jag har en tanke om att ha ett babynest på madrassen i spjälsängen för att få det lite tjockare :) Men vanligt fårskinn var ett bra tips! /Kajsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag skrev ett svar för ett tag sedan men det måste ha försvunnit. Ja vad synd att du fick dlig service på bovete.se. Jag bara beställde efter rekommendation av en vän och vi är väldigt nöjda! Både stora och lilla tjejen sover gott på sina madrasser. Man får dock inte med något yttertyg. Jag fick visserligen ett yttertyg men det passar varken på den ena eller andra madrassen så det kan jag inte använda. Jag har faktiskt inte brytt mig om att ta reda på varför eftersom vi har haft fullt upp med annat nu men det är ju möjligt att det bara blivit fel vid leverans och att det skulle passa madrassen. Till den lilla barnvagnsmadrassen var dock inget extra med.

      Delete
    2. Hej! Tack för svar! Jag beställde en liten madrass nu i alla fall och tror att det kommer funka bra :) Det kommer nog inte behövas något yttertyg men om inte annat kan man alltid sy ett själv.

      Delete