Thursday, October 16, 2014

Harriet


Tänk att strax efter att jag postat det förra inlägget om vår lördag på stan satte mitt värkarbete igång på riktigt efter två veckor av sporadiska förvärkar och i söndags morse klockan 06.18 blev vi tvåbarnsföräldrar, så nu är även vi en klassisk kärnfamilj. Fast vi har förstås två döttrar istället för en av var och vi har ingen villa och ingen hund så vi kvalar kanske inte in alla kategorier, men nära nog. 

Men alltså, hörni, det här med föräldraledighet i Sverige. Det är en sådan galen lyx. Just nu är jag så glad att vi inte är i USA och att Erik är hemma med mig för just nu är allt så otroligt mysigt. Detta som ni andra tvåbarnsföräldrar förmedlat men som jag inte fattat. Att verkligen kunna älska någon villkorslöst från första sekund. Visst älskade jag stora också men det var så mycket omställning, lära känna, det tog tid. Denna gången var det så direkt, så drabbande. Vi hade två dygn på förlossningen själva då Pyret bara var och hälsade på med mormor och morfar direkt på söndagseftermiddagen. Det var så mysigt att få vara bara vi tre i bebisbubblan en stund. Sen kom vi hem och var hemma och installerade oss innan Erik hämtade Pyret på dagis och vi till slut var samlade hela familjen. Stora har varit så fantastiskt fin. Hon är jättegosig med "sin bebis", klappar, hämtar leksaker, bär och pratar om henne. Mot oss är hon ömsom väldigt kärleksfull, ömsom trotsig men än så länge tycker jag att hon klarar det bra även om det märks att hon testar gränser redan.
Förlossningen den här gången var också så otroligt annorlunda. Ni som läst här länge vet att jag hade en ganska tung förlossning som varade nästan ett dygn när jag fick stora. Denna var verkligen annorlunda även om förloppet i sig var detsamma.

Jag hade haft förvärkar i cirka två veckor så när jag på lördageftermiddagen började känna mer så vågade jag absolut inte tro att det var på gång. Med tanke på alla som jag känner som fött sitt andra barn i år och faktiskt gått över så var jag ganska inställd på att också göra det. I vilket fall avtog värkarna igen för att sedan bli starkare och starkare från 21 på kvällen. Vid 00.30 blev värkarna regelbundna och vid 02.30 ringde jag förlossningen för att kolla läget. De sade att jag var välkommen så jag ringde mamma som skulle komma och hämta Pyret. När hon kommit åkte vi in till förlossningen och var där vid 04 med riktigt kraftiga och täta värkar. Två timmar och en kvart senare fick jag upp den lilla skrutten på mitt bröst och lyckan var total.

Denna gång slopade jag all prestige och körde på med både epidural och lustgas och det är jag verkligen lycklig för. När värkarbetet satte igång och jag mindes hur fruktansvärd den första förlossningen var kände jag bara att nej, det här gör jag inte en gång till. Jag fick syrgas i väntan på narkosläkaren och tog mig igenom en bit mardröm fram till dess epiduralen var satt och började värka. Sen alltså, himmelriket! Så underbart det var att bli medveten och bara kunna följa med i värkarna utan att hålla på att dö. Jag och Erik vilade lite och småpratade tills jag började få mer ont igen och då ringde Erik på barnmorskan. 06.00 kom hon in och skulle kolla om vi skulle sätta en epidural till eller om det var dags. Det var dags och cirka tre krystvärkar senare var hon ute. Helt fantastiskt! Det ögonblicket, ja det vet du ju, är ju så grymt makalöst.

Det var så kul att få vara med om en sådan här annorlunda förlossning från den första. Jag hade en sådan hemsk minnesbild av hur det var och det var så coolt att få ett annat minne denna gång. När folk har pratat om förlossningar som denna har jag tänkt att det var ju himla skönt för dig men sådana förlossningar har inte jag och så fick jag det ändå och det är jag så galet tacksam för. Det var verkligen magiskt.






7 comments:

  1. Än en gång stort grattis till det lilla miraklet. Skönt att höra att allting gick så bra och att ni alla fyra verkar må bra och njuta av allt det nya.
    Stor kram och lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tusen tack! Ja det är verkligen härligt!

      Delete
  2. Så fint, så vackert, så härligt! Blir tårögd av att läsa och så glad för din/er skulle. Speciellt med din revansch på förlossningen, efter en "jobbig" graviditetet. Kan tänka mig att andra gången inte är lika mycket för första gången känslor, och man kan njuta mer direkt. Tvåbarnsmamma - grattis!!!
    Stor kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja men eller hur, det kändes bra. Precis så, direkt njutning, nu fattar jag vad andra tvåbarnsmammor menar!

      Delete
  3. Grattis!!
    Jag blir alldeles nostalgisk, det är ju bara 5 månader sedan Nelli kom men tiden går så fort..
    Dom där första veckorna är så magiska, man vill bara uppleva dom igen och igen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det så? Hade kunnat skaffa tio barn bara för de första veckornas skull men vill aldrig mer vara gravid!

      Delete
  4. Så härligt Emelie, jag är så glad för din skull <3

    ReplyDelete