Saturday, November 1, 2014

Sova på mage

Rekommendationen är som ni säkert vet att bebisar som inte kan vända på sig själv ännu ska sova på rygg i sin egen säng. Jag undrar så mycket hur man ska göra när man:

1. har en bebis som absolut inte vill sova på rygg.
2. har en bebis som absolut inte vill sova i egen säng. 

Det spelar liksom ingen roll om jag lägger ner henne i sängen på rygg, hon viker ihop sig som en liten räka och tippar över på sidan och från sidoläge gruffar och bökar hon sedan som en liten gris tills hon slutligen ligger på mage. 

Vet man då att jag är ångesten och oron personifierad förstår man kanske att jag nojjar ganska mycket över det faktum att jag inte följer någon av rekommendationerna ingen samsovning, inget magläge, mjuk kudde. Suck. Det här med att ha bebis, hade glömt hur svårt det är. 

9 comments:

  1. Lilla fröken sover ungefär halva nätterna på mitt bröst, på mage. Jag frågade BVC om det var ok och de tyckte att det var ok eftersom de hade kroppskontakt.

    Man får även tänka på att förr var råden andra osv. Men jag är också nojig över alla rekommendationer som inte alls är helt enkel att följa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker också att det är skönare när hon sover på mitt bröst men jag orkar inte ha henne där hela nätterna. Men kanske bättre än inget i alla fall och sen försöka lägga på rygg så mycket det går.

      Delete
  2. Alternativet är att hyra/köpa andningslarm. Om det skapar mindre eller mer oro och ångest varierar. Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo jag har funderat på det men tänker som du säger att det kanske gör mig ännu mer nojig, Men kanske ändå!

      Delete
  3. vi var nervösa trots ryggsovande bebis till och med :o)Men kanske andningslarm? Och riskerna med samsovning är väl högst om man dricker alkohol, och just personer som sover väldigt djupt, eller för mjuk och varm säng som barnet kan kvävas i... Har ni väldigt mjuk och dunig säng och svettas mycket... kanske byta till hârdare bäddmadrass/använda typ av babynest/byta till plattare kuddar/ svalare tunnare täcke, ha lite svalare i rummet, ha barnet liggande ganska högt upp i sängen?... en förälder kanske kan sova i en annan säng för att skapa lite mer plats i dubbelsängen? och risken är väl störst just för spädisar eller???... hon växer ju fort och blir stor... ni är snart igenom den här perioden. jag minns att jag själv sov ganska oroligt i början... vaknade av minsta suck eller rörelse...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo du har rätt i att det är en snabbt övergående period. Problemet är att vi har en liten lägenhet, inga andra sängar och storas säng är en liten barnsäng där ingen vuxen får plats och hon kommer in på nätterna. Jag är mest orolig för 3-åringen som ju inte har någon koll på var bebisen är och för min man som sover otroligt djupt. Jag själv sover lätt som en fjäder, antar att det är naturens sätt att säkra bebisen? Jag ska faktiskt få låna ett babynest nu i veckan och prova det! Sen ska jag prova lägga henne i egen säng igen också och se om det kan funka nu när hon är lite större?

      Delete
  4. Oh och älskar beskrivningen när hon vänder sig... Hur himla sött!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja det ser för roligt ut. Idag ramlade hon nästan ner på bordet från kudden hon låg på, helt otroligt!

      Delete
  5. Ainhoa sov mycket på mage på mig. Och även en del på mage i sin säng (de korta stunderna hon gick med på den..). Funderade också på andningslarm men hann väl aldrig riktigt med det.. I vagnen funkade det dock att sova på rygg och hon älskade att sova i vagnen vilket passade bra med en sjövild 19 månaders som behövde vara ute MYCKET (i februari...).
    Men vad säger rekommendationerna om samsovning? Har vi alltid gjort, i alla fall halva nätterna och jag har inte oroat mig för det. Så länge man inte dricker alkohol. Eller..?

    Stor kram til dig!

    ReplyDelete