Saturday, January 31, 2015

Tvätta, skrubba, tvätta


Det blir en del tvätt med en bebis, en treåring och en man som tränar flera gånger i veckan, det är vi väl överens om. Dessutom kör vi ju tygblöjor till Harriet liksom vi gjorde till Carla och det gör visserligen inte särkilt mycket till eller från på tvättberget men det innebär att vi måste tvätta var tredje dag för att det inte ska bli för svårt att få rent.

Hur som helst, jag har äntligen köpt tvättnötter och ska nu börja experimentera. Någon som har erfarenhet och kanske några tips? Sköljmedel har jag aldrig använt men ett tag körde jag med ett par droppar tea tree oil för att få den där nytvättaddoften. Denna gång provar jag eucalyptus. 

9 comments:

  1. Tvättnötter har jag aldrig hört talas om, måste jag in och googla på :) Använder ni neutralt tvättmedel? Eller vad använder ni?

    ReplyDelete
  2. Nu har jag googlat! Verkar jättebra! Det måste jag testa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja kag återkommer när jag provat. Har inte blivit så än!

      Delete
  3. Har använt tvättnötter. Tyckte det fungerade bra. Men hade en sort som kom i smâ pâsar... Skulle vara mer försiktig med oljan? Bara googla att den inte kan vara allergiframkallande. Ibland har jag varit allergisk mot ekologiska produkter och använder inte Weleda längre till exempel men jag är väldigt känslig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för rådet men tror inte det är någon fara. Jag har använt oljor förut och tar bara ytterst lite i en hel tvätt!

      Delete
  4. Jag har också använt tvättnötter. Tycker att de är bra, men efter många tvättar så känns plaggen inte "genomtvättade" eller hur jag ska förklara det. Har därför metoden att köra med tvättmedel nån gång då och då, för att sedan fortsätta med nötterna igen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja men så kan man ju göra. Smart!

      Delete
  5. Eftersom jag själv är ellergisk mot eteriska oljor tänkte jag i alla fall ge dig länkarna till tvâ artiklar jag hittade. http://wwwc.aftonbladet.se/halsa/0001/29/giftig.html
    http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=16764

    ReplyDelete