Wednesday, January 7, 2015

Vem ska man bjuda?

Inför namngivningsfesten hade jag galen ångest över vem jag skulle bjuda, nojjade  in i det sista över att vänner skulle känna sig förbisedda då de inte blev inbjudna. Till Carlas namngivning bjöd vi precis alla vi ville, vilket resulterade i en tokigt stor fest men det var då och vi hade bara en bebis och eoner med tid att fixa och jag kände att jag inte orkade det denna gången.

Jag resonerarde då så att vi denna höst redan haft 3-årskalas för Carla med bara närmsta släkten, födelsekalas för mig med alla mina vänner och massor av vänner på besök då Harriet föddes och därför kunde göra denna tillställning lite nättare. Alltså bjöd vi nu in endast släkten (vilket bara det är över 30 personer) och ett par nära vänner som i princip är familj. Av dessa kunde endast två komma och det blev en tillställning med cirka 30 personer då somliga tackat nej eller blivit sjuka. Det kändes precis lagom många att bjuda på mat och fika och samtidigt hinna prata med. 

Men ändå, jag vill ju ALLTID bjuda in alla våra vänner för att de alla är viktiga och för att jag vill att de ska dela betydelsefulla stunder med oss. Hur gör ni? Jag vet ju själv att det känns jobbigt att inte bli inbjuden ibland. Speciellt om några vänner bjuds in men inte alla, men det går ju inte. Svårt. 

6 comments:

  1. Till Viljas dop bjöd vi in vänner, men den här gången blir det endast släkt. Av det skäl att vi varken har tid eller ork att ordna ett större kalas den här gången.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo det är ju den enklaste avdelningen men egentligen hade jag kanske hellre bjudit några nära vänner än avlägsna släktingar. Det är det kniviga tycker jag.

      Delete
  2. Vi gjorde precis som sandra ovan av samma anledning ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo det är ju den enklaste avdelningen men egentligen hade jag kanske hellre bjudit några nära vänner än avlägsna släktingar. Det är det kniviga tycker jag.

      Delete
  3. Bjud precis de du har lust att bjuda, ork att bjuda eller ekonomi att bjuda. De du inte kunde bjuda men själv ville bjuda. Försök kanske bjuda igen dem vid ett annat tillfälle. Men gör precis som du har lust till helt enkelt ;o) Men okej ja, man kan ju inte blanda hej vilt och alla tackar inte alltid ja... men det kommer fler fester...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har helt rätt men jag tycker att det svåra är att det blir för mycket folk om jag skulle bjuds alla jag ville bjuda. Det blir så svårt att laga mat till alla och så. Men det kanske är ett fjantigt problem.

      Delete