Friday, February 27, 2015

Varuhusdöden

Jag avskyr varuhus. De är opersonliga och trista och en måste oftast ta bilen dit. Dessutom de slår ut de små butikerna i stadskärnorna och förstör således mysfaktorn det innebär att gå på stan. Med detta sagt, är det klart att jag ändå tar mig till något varuhus en och annan gång. 

Har ni tänkt på att det luriga med varuhus är att de har en tendens att få en, till skillnad om en strosar på stan, till att spendera pengar på absolut ingenting?

Som idag då jag och syrran tog med tre- och fyraåringen till Ikea för att de skulle kunna leka i leklandet när syrran lämnade tillbaka några felköp. Det slutade med att vi tillbringade fem timmar på Ikea och Emporia och trots att vi inte skulle köpa någonting lyckades vi ändå göra av med en hel hög pengar. 

Men det var väl i alla fall lugnt och skönt och kul och mysigt att umgås så däär hela dagen? Absolut, om en bortser från att jag fick skrika mig hes på 3-åringen som inte lyssnade och försvann i vimlet gång på annan, blev totalt nedbajsad av bebisen efter att redan ha sprungit in två gånger från parkeringen och bytt blöja/hjälpt på toaletten när någon bajsat/behövde kissa, gjort av med  ännu mer pengar på ingenting och fått tre nervsammanbrott. Jättemysigt faktiskt. 

Halvt medvetslös sitter jag nu i soffan, hallen är full av ouppackade kassar, maten också, den blir väl förstörd och barnen sover och jag PALLAR inte väcka treåringen trots att jag vet att om hon sover nu kommer hon att vara uppe till 22 ikväll.   

Bara påminn mig om att aldrig åka dit igen. 

3 comments:

  1. Vad skönt att läsa. Vi har varit där en gâng och rusade typ igenom varuhuset. Underhöll med mobiltelefonen i kassakön. Lät treâringen sitta i paraplyvagn med napp (nâgot vi annars försöker undvika för han är ju stor). Avskydde att äta i restaurangen. Och det bara vimlade av barnfamiljer. En söndagsförmiddag. Det var fullt i hissen. Barnet fick ett utbrott när jag lyfte ut honom ur hissen för att han ville gâ ut ur hissen själv men jag tyckte det var för trângt, att han inte lyssnade och inte skyndade sig. Mina föräldrar stannar alltid där och äter när de bilar med barnet. Jag fattar inte. Vi kom ut och sa "aldrig igen". Hur gör alla andra? Vi shoppar nästan aldrig med barnet. Hur gör man? Pizza Hut klarar vi pâ sin höjd när vi bilar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja jag tycker att jag är bra på att ta med barnen till butiker, restauranger och på resor men ställen som ska vara barnvänliga blir oftast katastrof. Kanske för att det finns för mycket som lockar de små?

      Delete